Näin valokuitu tulee kotiisi

1. Varmista saatavuus omaan kotiisi

  • Varmista valokuidun saatavuus omaan kotiisi tästä
  • Jos valokuitu ei vielä ole saatavilla kiinteistöösi, voit jättää meille tiedon kiinnostuksestasi, otamme uusia alueita myyntiin kiinnostuksen mukaan.
  • Jos asut taloyhtiössä, voitte jättää tarjouspyynnön saatavuuskyselyn tai asiakaspalvelumme kautta

2. Tilaus ja sopimus

  • Jos asuntoalueellasi on valokuituverkko valmiina voit tilata liittymän täyttämällä tilauslomakkeen
  • Rauman Energia lähettää tilausvahvistuksen, josta ilmenee alustava aikataulu liittymän toimitukselle. Samalla varmistuu, että kuituliittymä on mahdollista saada kiinteistöösi.
  • Tilauksen yhteydessä sovitaan kiinteistössäsi tehtävistä asennuksista.

3. Suunnittele laitteiden paikat

  • Suunnittele asiakaslaitteen paikka. Hyvä paikka on esim. television lähellä tai keskeinen paikka josta langaton Wifi-verkko kuuluu hyvin.
  • Isoissa taloissa voi olla tarvetta rakentaa sisäkaapeliverkkoa tai asentaa useita langattomia tukiasemia eri puolile taloa. Autamme myös näiden suunnittelussa, mutta tarkempi suunnittelu ja asennukset ovat asiakkaan vastuulla.
  • Varmista, että asiakaslaitteen vierssä on maadoitettu sähköpistorasia
  • Asiakaslaitteen viereen asennamme sisäkuiturasian, jossa on 30 metriä pitkä sisäkuitujohto. Johdon toinen pää kytketään valokuitupääterasiaan ulkoseinälle tai tekniseen tilaan, johon maakaapeli päättyy..
  • Kaapeliläpiiviennit ja sisäkuidun kaapeloinnit voit tehdä itse, teettää urakotisijalla tai tilata meiltä lisähintaan. Nämä työt tulee olla tehtynä ennen liittymän kytkentää.
  • Asennusohje asiakkaalle:
    Ohje Valokuituverkon asiakasasennukset.pdf

4. Liittymän kytkentä

  • Urakoitsijamme ottaa yhteyttä ja sopii kanssanne ajankohdan liittymän kytkentää varten.
  • Samalla varmistetaan, että kaapeliläpiviennit ja muut asiakaan tehtäväksi sovitut asiat ovat valmiina ja liittymä voidaan kytkeä.
  • Urakoitsijamme tulee sovittuna aikana paikalle ja tekee liittymän asennukset ja kytkennät.
  • Samalla käynnillä toimitamme ja kytkemme asiakaslaitteen.

5. Liittymän ja palveluiden aktivointi

  • Kun liittymä on kytketty, asiakas rekisteröi oman liittymänsä ja liittymä on valmis käytettäväksi

6. IPTV-palvelut

  • Rauman Energian asiakkaat saavat erityishintaan Maxivisionin IPTV-palvelut. Ne tilataan suoraan Maxivisionin palvelusta osoiteessa maxivision.fi/rauma
  • Asiakaslaite Maxivision boksi lähetetään sinulle kotiin
  • Laitteen mukana tulevat palvelun käyttöönottoohjeet

7. Asiakaspalvelu

  • Palvelun Rauman Energian Sukkela nettiyhteyksiin tuottaa Cinia ja heidän asiakaspalvelunsa asiantuntija vastaa ongelmiisi arkisin klo 9-18 (maanantaisin 10-10.30 asiakaspalvelu ei vastaanota puheluita) ja lauantaisin klo.12-16. Puhelinnumero asiakaspalveluun on (09) 6829 6010 ja sähköposti kuituverkot@cinia.fi.
  • Jos sisä- tai ulkokuitu menee rikki tai sinulla on valokuituliittymää koskeva kysymys, voit ottaa yhteyttä Rauman Energian asiakaspalveluun arkisin klo 9-15, p. (02) 880 0 880.

Ajankohtaista: Valokuitu

Vasta valokuidulla saatiin kotiin häiriötön ja nopea tietoliikenneyhteys.

Miltä kuulostaisi nettiyhteys, joka avautuu välittömästi minne tahansa. Ilman minkäänlaista viivettä ja pätkimistä.

Laajakaistayhteyden suorituskyvyn nosto on käyttäjälle maksuton ja voimassa koronakriisin aiheuttaman poikkeustilan ajan.