Sukkelan valokuidun nopeus nousee poikkeusolojen ajaksi

Valokuituverkon palveluihin erikoistunut tietoliikenneoperaattori Netplaza nostaa perjantaista lähtien yli 17 000 kuluttajaliittymän suorituskyvyn vähintään 500/500 Mbps nopeuteen. Laajakaistayhteyden suorituskyvyn nosto on käyttäjälle maksuton ja voimassa koronakriisin aiheuttaman poikkeustilan ajan. Nopeamman yhteyden käyttöönotto ei vaadi loppuasiakkaalta toimenpiteitä.

Rauman Energian Sukkela valokuitu on mukana tempauksessa.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila on kasvattanut merkittävästi ihmisten tarvetta erilaisiin etäyhteyspalveluihin työskentelyn ja opiskelun siirryttyä lähes kokonaan tietoverkkojen kautta tapahtuvaksi. Tämä on monin paikoin kuormittanut langattomien mobiiliverkkojen suorituskykyä. Yhteydet ovat ruuhkaisia, eivätkä palvelut toimi kaikkialla kunnolla.

- Maksuton suorituskyvyn nosto on kädenojennus asiakkaille. Kriisi on tuonut monin paikoin esille sen, kuinka epätasa-arvoisessa asemassa ihmiset ovat sen perusteella, millainen tietoliikenneyhteys heillä kodissaan on. On syntynyt uusi käsite, digitaalinen tasa-arvo, johon toimivien kiinteiden yhteyksien lisäksi kuuluu olennaisena osana myös kansalaisten valmiudet digitaalisten palvelujen käyttöön, Netplaza Oy:n toimitusjohtaja Tommi Linna kommentoi.

Kiinteissä valokuituverkoissa kapasiteettia on tarjolla käytännössä rajattomasti, joten asiakkaiden liittymien suorituskykyä voidaan helposti lisätä. Nopeuksia voidaan huoletta nostaa, eikä lisääntynyt käyttö aiheuta ruuhkia verkkoihin. Palvelut toimivat varmasti ja luotettavasti: ääni ei viipyile eikä kuva pätki.

On syntynyt uusi käsite, digitaalinen tasa-arvo, johon toimivien kiinteiden yhteyksien lisäksi kuuluu olennaisena osana myös kansalaisten valmiudet digitaalisten palvelujen käyttöön.

Toimiva digi-infra on kriisissä kullanarvoinen

Ilman kattavia valokuituverkkoyhteyksiä koronakriisin vaikutukset Suomessa olisivat moninkertaiset. Suomessa on otettu nopealla aikataululla käyttöön vaihtoehtoisia tapoja ylläpitää työntekoa, oppimista, elinkeinoja ja jopa virtuaalista hoivaa. Digitaalisen infrastruktuurin merkitys tämän onnistumisessa on ollut avainasemassa.

Koronapandemia on osoittanut, että tietoliikenneyhteyden mobiiliutta tärkeämpää on, että erityisesti kriisitilanteessa meillä on luotettava kiinteä yhteys käytössämme - sekä kotona että vapaa-ajanasunnolla.

Suomen onkin koronakriisin jälkeen merkittävästi lisättävä panostuksiaan verkkojen suorituskykyyn ja toimintavarmuuteen. Hyvien yhteyksien merkitystä, Suomen digikykyä sekä kansalaisten digitaalista tasa-arvoa tulee rakentaa nykyistä määrätietoisemmin.

Netplaza haluaa osaltaan kantaa kortensa kekoon suomalaisten digitaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi sekä tehdä samalla näkyväksi, millaisia etuja kattava valokuituverkko tarjoaa erityisesti poikkeustilanteissa että ihan tavallisessa arjessa.

Cinia-konserniin kuuluva Netplaza tarjoaa tietoliikennepalvelut 25 paikalliselle valokuituverkkoyhtiölle.

  • Haluamme, että Rauma on valmis tulevaisuutta varten, ja että arki #Toimii. Valokuitu on ratkaisu, joka varmistaa kotitalouksien tietoliikenneyhteyksien toimivuuden nyt ja jatkossa. Tutustu Sukkelaan tästä!

Ajankohtaista

Rauman Energia Oy laajentaa Sukkela-valokuitunsa saatavuutta Haapasaaressa Otanmaantien ja Sokertopantien alueilla kesän 2023 aikana.

Päivityksessä mittarit ohjelmoidaan toimittamaan tuntisarjan sijasta 15 minuutin mittaussarjaa.

Rauman Energia -konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna kuusi prosenttia 34,9 miljoonaan euroon, mutta liikevoitto laski 33 prosenttia 4,9 miljoonaan euroon ja tilikauden tulos oli 12,9 miljoonaa euroa tappiollinen.

Rauman Energian kaukolämmön yritys- ja taloyhtiöasiakkaiden on nyt mahdollista hankkia käyttöönsä 100-prosenttisesti vihreää kaukolämpöä.

Viime kuukausina on käyty valtavasti keskustelua energia-alan murroksesta. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna muutos on ollut vieläkin pidempikestoista ja suurempaa kuin mistä yleisesti puhutaan.

Kaukolämmön uudet palvelut ovat löytäneet hyvin tiensä raumalaisten asiakkaiden luokse.

Palvelupäällikkö Taru Arponen huolehtii, että uudet sähköliittymät tulevat kytketyksi ajallaan ja asiakkaat saavat vastauksia sähkökysymyksiin.

Poikkeuksellinen energiavuosi, energiansäästötalkoot ja edellisvuotta alhaisempi lämpötila näkyvät selvästi Rauman Energian viime vuoden tilastoissa.