Vikapalvelu ja tietoa jakeluhäiriöistä
Palvelemme vikapalvelunumerossa
02 8377 8700 ympäri vuorokauden
Normaalitilanteessa puheluusi vastataan vuorokauden ympäri ja vikaa aletaan selvittää. Suurhäiriössä puhelusi ohjautuu sähköhäiriöistä kertovaan nauhoitettuun tiedotteeseen. Jos tiedossasi on sähkökatkon aiheuttaja tai tarkempi vikapaikka, saat lisävalinnalla yhteyden päivystäjäämme. Apusi on meille arvokasta. Ihan ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, onko kotona sulake palanut tai onko myös naapurustossa pimeää.
Reaaliaikainen Häiriöinfo-karttapalvelu ympäri vuorokauden
Rauman Energia Sähköverkko Oy:n verkkoalueen häiriökartta, josta näet myös huoltotöistä aiheutuvat keskeytykset:
- Rauman Energia Sähköverkon keskeytyskartta
Mikäli asut Vakka-Suomen Voima Oy:n alueella, kartta löytyy täältä.
Energiateollisuus on ottanut käyttöön karttapalvelun, josta Suomen sähkökatkot saadaan näkyviin yhdestä osoitteesta. Sähkökatkokartta löytyy osoitteesta www.sahkokatkokartta.fi.
Katkovahti lähettää viestin kännykkääsi ympäri vuorokauden
Katkovahti on Rauman Energia Sähköverkko Oy:n maksuton palvelu, jolla saat ilmoituksen sähkökatkoista suoraan kännykkääsi. Viesti lähtee noin viiden minuutin kuluttua sähkökatkon alkamisesta, sitä lyhyemmistä katkoista viestiä ei lähetetä.
Katkovahti toimii Rauman Energia Sähköverkko Oy:n verkkoalueilla ympäri vuorokauden. Jos sinulla on alueella koti, kesämökki tai muita käyttöpaikkoja, niin saat ne kaikki liitettyä palveluun. Mikäli haluat liittää useamman sähkönkäyttöpaikan palveluun, on jokaisesta lähetettävä oma tekstiviesti.
Toimi näin aktivoidaksesi palvelun
Katso sähkölaskusta asiakasnumero ja käyttöpaikkanumero valmiiksi ja lähetä tekstiviesti aloita 123456 332211 (aloita, väli, asiakasnumero, väli, käyttöpaikkanumero) numeroon 16126.
Kun rekisteröitymisesi on kunnossa, saat paluuviestin "Kiitos rekisteröitymisestäsi häiriötekstiviestipalveluun t:REO/VSV." Jos tiedot ovat väärin, saat ilmoituksen, jossa pyydetään tarkistamaan tiedot ja tarvittaessa ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.
Halutessasi voit lopettaa palvelun lähettämällä tekstiviestin lopeta 123456 332211 (lopeta, väli, asiakasnumero, väli, käyttöpaikkanumero) numeroon 16126.
Katkovahti voidaan aktivoida myös asiakaspalvelussamme p. 02 8377 8778. Asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä myös, mikäli ei halua palvelua kello 22–07 välisenä aikana
Katkovahdin viestit häiriötilanteessa
- Tekstiviestissä kerrotaan käyttöpaikan osoite, sähkökatkon mahdollinen syy ja arvioitu kesto.
"Mallitie 22 C 10, sähkökatko, 29.11.2022 15:58:35. Syy: Ei vielä tiedossa. Arvioitu kesto: Vikaa paikannetaan/Korjaus käynnissä."
- Kun sähkökatko on ohi, saat tiedon sen päättymisestä. Viive viesteille on noin 5 minuuttia, kun sähköt ovat katkenneet ja palautuneet.
"Sähkökatko on päättynyt, Mallitie 22 C 10. Jos sähkö edelleen puuttuu, soita vikapalveluun 02 8377 8700."
Varautuminen sähkökatkoihin
Tallenna vikapalvelunumero 02 8377 8700 kännykkääsi.
- hanki taskulamppu, varaparistoja ja sulakkeita
- hanki kynttilöitä, tulitikkuja ja polttopuita, jos sinulla on tulisija
- UPS-suojaus tietokoneelle ja muille tärkeille laitteille
- jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämätöntä esim. maatilalla, kannattaa hankkia oma varasähköjärjestelmä, polttomoottori- tai traktorikäyttöinen aggregaatti.
- paristokäyttöinen radio
- kännykän lisäakku (ns. Power bank) tai autolaturi
Yllättävän paljon asioita voi mennä pieleen, kun myrsky tai jokin muu häiriö rikkoo kodin tai kesämökin perustoiminnat. Pienellä vaivalla ja valmistautumisella selviää sähkökatkosta jo pitkälle.
Vakiokorvaus pitkästä sähkökatkosta
Sähkömarkkinalaissa määritellään vakiokorvaus yli 12 tuntia kestävästä sähkökatkosta. Tarkemmat korvausehdot löytyvät sähköntoimitus- ja verkkopalveluehdoista. Maksamme hyvityksen automaattisesti sähkölaskussasi.