Laskutus

Laskun maksaminen ja perintä

Lowell Oy hoitaa Rauman Energian ja Rauman Energia Sähköverkon maksumuistutukset ja perinnän sekä huolehtii seuraavista sähkölaskun maksamiseen liittyvistä asioista:

  • maksuajan pidennykset
  • suoritusselvitykset
  • perintäasiat
  • laskukopiot (mikäli alkuperäinen lasku on jostain syystä kadonnut)

Edellä mainituissa laskun maksamiseen liittyvissä asioissa ota yhteys Lowellin asiakaspalveluun:

  • puhelimitse (02) 2700 390 (ma-pe klo 8-18)
  • vekkopalvelu pankkitunnuksilla, chat ja muut sähköiset palvelu www.lowell.fi/asiakkaat
  • Lowellin ylläpitämältä www.maksumyohassa.fi -sivustolta voi tarkistaa mm. perinnän etenemisen vaiheet

Maksumuistutuksen kääntöpuolelta löydät, mitä laskua maksumuistutus koskee. Mikäli maksuvaatimus koskee ainoastaan korkoa ja kuluja, maksuvaatimukseen ei tulostu erittelyä alkuperäisestä laskusta.

Mikäli sähkölasku jää maksumuistutuksista huolimatta maksamatta, sähköjakelu voidaan keskeyttää sähköntoimitusehtojen mukaisesti. Asiakas maksaa katkaisusta aiheutuvat lisäkustannukset ja katkaisu- ja kytkentämaksut määräytyvät palveluhinnastojen mukaan.

Kun maksut ovat kunnossa, Rauman Energia varmistaa asiakkaalta turvallisen sähköjen kytkennän tekstiviestillä. Viestissä pyydetään varmistamaan, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita (esim. liesi tai kahvinkeitin), jotka voisivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan neljän vuorokauden kuluessa. Jos viestiin ei vastata määräajassa, tulee ottaa yhteys asiakaspalveluun sähköjen kytkemiseksi.

Tekstiviestin sisältö: "Hyvä asiakkaamme, sähköt ovat kytkettävissä osoitteeseen x. Varmista, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Kun olet varmistanut turvallisuuden, vastaa tähän viestiin numerosarjalla 126456. Sähköjen turvallisen kytkennän vahvistaminen tekstiviestillä on voimassa 4 vrk. Tarvittaessa saat lisätietoja asiakaspalvelustamme 02 8377 8778. Terveisin Rauman Energia Sähköverkko Oy"

E-laskulla laskut suoraan verkkopankkiisi

E-lasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja omassa verkkopankissa. E-lasku voidaan lähettää kaikille yksityishenkilöille, joilla on käytössään verkkopankki.

E-lasku on sähköisessä muodossa lähetettävä ja vastaanotettava lasku, jossa on kaikki vastaavat tiedot kuin paperilaskussakin.

Mitä hyötyä E-laskusta?

E-laskun käyttö on ympäristöystävällinen sekä turvallinen tapa maksaa laskut

  • maksaminen on helppoa ja nopeaa
  • kaikki tiedot ovat E-laskussa valmiina, sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku maksuun
  • pääset eroon paperilaskuista
  • voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta
  • verkkopankissasi laskut pysyvät järjestyksessä eivätkä häviä, kun ne tulevat suoraan verkkopankkiisi
  • laskut arkistoidaan sähköisesti, joten voit halutessasi tallentaa ne tietokoneellesi sekä tarvittaessa tulostaa paperille

Miten saan kuluttaja-asiakkaana E-laskun käyttööni?

E-lasku on maksuton palvelu, johon voivat siirtyä kaikki asiakkaamme, jotka käyttävät laskujen maksuun verkkopankkia. Jos haluat ottaa E-laskun käyttöösi, tee e-laskusopimus verkkopankissasi. Paperilaskua maksaessasi voit muuttaa seuraavan laskun toimitustavaksi E-laskun. Valitse laskuttajaksi Rauman Energia tai Rauman Energia Sähköverkko riippuen laskuttajasta. Kun olet valinnut maksutavaksi E-laskun, paperilaskua ei enää tule.

Lisätietoa e-laskusta Finanssialan keskusliiton sivuilta www.e-lasku.info/