Verkkoyhtiö vastaa asiakkaiden tarpeisiin

Taru Arponen, Rauman Energia

Vuoden aikana on tapahtunut paljon verkkoyhtiön näkökulmasta. Sähkönsiirto on laskenut asiakkaiden energiansäästötoimien ansiosta ja tuotantoa on lisätty verkkoon ennätysmäärät aiempiin vuosiin verrattuna. Samalla kiinnostus energia-asioita kohtaan on suurempaa kuin ehkä koskaan ennen. Näin ollen meillä on otollinen hetki luoda asiakkaillemme lisäarvoa tarjoamalla uusia, heidän tarpeisiinsa sopivia ratkaisuja ja rakentaa samalla yhdessä yhä toimivampaa arkea.

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii tammikuun alusta alkaen tullut mahdollisuus energiayhteisöistä. Tartuimme asiaan heti ja teimme tämän mahdolliseksi verkkoalueemme asiakkaille. Aiemmin taloyhtiöiden asukkaat eivät suoraan hyötyneet aurinkosähkön myynnistä, vaan tuotot hyödynnettiin kiinteistösähkössä. Nyt energiayhteisöjen myötä siitä hyötyvät myös asukkaat pienemmän sähkölaskun muodossa.

Sähkölaskua olemme olleet pienentämässä muutenkin alentamalla verkkopalvelumaksuja sähkön siirron osalta sekä viime että tänä talvena. Hintojen alennuksen taustalla on kantaverkkoyhtiön Fingridin ilmoitus kantaverkkomaksujen perimättä jättämisestä tänäkin vuonna ja haluamme siirtää koko hyödyn asiakkaidemme hyväksi. Verkkopalvelumaksuista puheen ollen haluan myös muistuttaa, että asiakkaiden kannattaa myös tarkastella omaa siirtotuotettaan edullisimman vaihtoehdon löytämiseksi.

Kiinnostus energia-asioita kohtaan näkyy myös energiankulutuksen seurannan käytössä. Tuoreimmassa Toimii.-lehdessä onkin juttua uudistetusta raportointipalvelusta, joka vastaa entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Lisäksi uuden sukupolven mittalaitteita alettiin toimittaa verkkoyhtiöille vuoden alusta. Mittalaitteelta pystytään aktivoimaan asiakkaalle HAN-rajapinta, joka tarjoaa asiakkaalle lähes reaaliaikaista tietoa energiankäytöstä. Rajapinta mahdollistaa esimerkiksi sähköauton latauksen optimoinnin ilman liittymäkoon suurentamista.

Päivittäinen yhteistyö asiakkaiden kanssa antaa meille parhaat eväät kehittää toimintaamme ja palveluitamme jatkuvasti.

Taru Arponen
palvelupäällikkö

#Toimii.

Ajankohtaista

Rauman Energia -konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 36,4 miljoonaa euroa, josta liikevoittoa kertyi 4,4 miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 2,4 miljoonaa euroa.

Rauman Energia Sähköverkko järjesti talvella koulutuspäivän, jossa harjoiteltiin puiden poistamista sähkölinjoilta. Koulutukseen osallistui reilut parikymmentä henkilöä, oman väen lisäksi Vertekin asentajia.

Asiakkuus- ja kehityspäällikkö Sami Seikolan työssä korostuu asiakaskokemuksen ylläpitäminen monella eri tavalla. Päällimmäisenä tehtävänä on varmistaa, että asiakkaat saavat erinomaista palvelua.

Lukko-säätiön avustukset mahdollistavat monen lapsen ja nuoren urheiluharrastuksen jatkamisen. Säätiö antoi 450 000 euroa uuteen jääpuistoon, joka innostaa iloiseen liikuntaan.

Ei sentään aivan viimeinen, mutta ei niitä ilmajohtoja enää juurikaan Raumalla näe. Peräti 98 prosenttia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaista on säävarman sähköverkon piirissä.

Meillä on hahmotelmat tulevaisuuden verkosta kymmenisen vuotta eteenpäin. Tällä hetkellä pohdinnassa on miten pohjoisen saariston 20 kilovoltin ilmajohtoverkko tulevaisuudessa saneerataan.

Viestissä pyydetään varmistamaan, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voisivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan.

Tarjoamme sinulle vakituisen työsuhteen mukavassa ja joustavassa työyhteisössä, mielenkiintoiset työtehtävät, joiden kehittämiseen pystyt itse omalla motivaatiollasi vaikuttamaan.