REO x Asunto Oy Rauman Telefoon 1: Lungisti säästöä ja parempaa asumista
Asunto Oy Rauman Telefoon 1 on hyvä esimerkki taloyhtiöstä, jossa Lungi tuo säästöä ja parempaa asumismukavuutta.
Taustaa
Asunto Oy Rauman Telefoon 1 on vuonna 2018 valmistunut raumalainen taloyhtiö, joka sijaitsee Kanavakadulla, keskeisellä ja aurinkoisella paikalla Kanalin varressa. Sijainnistaan ikonisen Puhelinlaitoksen korttelin alueella taloyhtiö on saanut myös nimensä. Nykyään taloyhtiön hallituksen jäsenenä toimiva Kari Halminen on asunut taloyhtiössä sen valmistumisesta asti ja kuvailee asuinympäristöä rauhalliseksi ja viihtyisäksi.
– 13 huoneiston taloyhtiömme asukaskunta on iäkästä ja asuinolosuhteiden suhteen melko vaativaa. Koemme, että meidän taloyhtiössämme asumisen tulisi olla huoletonta ja turvallista. Panostamme siis esimerkiksi esteettömyyteen ja hyviin asuinolosuhteisiin. Talomme lämmityksen hoidamme kaukolämmöllä ja huoneistoihin on asennettu helteitä vastaan omat viilennyslaitteensa, Kari Halminen kertoo.
Halmisen luettelemat taloyhtiölle tärkeät asiat tuovat omat vaatimuksensa myös ammattimaiselle isännöinnille. Taloyhtiötä isännöivän Oiva Isännöinnin Sanna Kuusela on tehnyt yhteistyötä Halmisen ja muun taloyhtiön kanssa vuoden 2023 alusta lähtien.
– Tässä taloyhtiössä korostuu sen hallituksen ja muun asukaskunnan aktiivisuus. Isännöitsijän työn kannalta meillä on toimiva yhteistyö ja selkeä tapa työskennellä taloyhtiön parhaaksi, Sanna Kuusela kertoo isännöitsijän näkökulmasta.
Kuinka voimme olla avuksi?
Uudehkossa, kaukolämmitteisessä taloyhtiössä asuminen täyttää huolettomuuden tarpeen lähtökohtaisesti mainiosti, mutta taloyhtiön asukkaat ovat saaneet osansa myös mahdollisista kiinteistön lämmitykseen liittyvistä ongelmista.
– Kiinteistömme sisäinen lämmitysjärjestelmä on vikaantunut kahteen otteeseen lämmönjakokeskuksen säätöventtiilien jumittaessa ja niiden päästäessä liian kuumaa vettä lämmitysjärjestelmään. Havahduimme tämän tyyppisten ongelmien aiheuttavan jopa turvallisuusriskejä. Tuskin missään taloyhtiössä kukaan käy lämmönjakohuoneessa tarkkailemassa tällaisia asioita säännöllisesti, Halminen kertoo asukkaiden keskuudessa käydyistä keskusteluista.
Toimiessaan taloyhtiönsä hallituksen puheenjohtajana alkuvuonna 2024 Halminen sai Rauman Energialta yhteydenoton taloyhtiöille tarjottavista palveluista. Erityisesti kiinteistön lämmitysjärjestelmän etävalvontaan liittyvä Lungi herätti hänen kiinnostuksensa.
– Olin kuullut Lungi-palvelusta jossain yhteydessä aiemminkin. Saimme hallituksen kokouksessa Rauman Energialta selkeän selostuksen ja tarjouksen Lungi-palvelun hyödyistä ja kustannuksista. Kävimme asiaa taloyhtiön kokouksissa läpi ja näimme palvelun tuovan juuri meille kaivattua mielenrauhaa lämmitykseen, Halminen summaa taloyhtiön päätöksenteon taustoja.
Rauman Energian ratkaisu
Rauman Energian asiakkuusinsinööri Sofia Siivonen pääsi osallistumaan taloyhtiön hallituksen kokoukseen jo ensimmäisinä työviikkoinaan.
– Kävimme taloyhtiön hallituksen kanssa hyvää keskustelua Lungi-palvelun hyödyistä ja tämä projekti jäi mieleen siitäkin syystä, että se oli ensimmäinen asiakasprojektini Rauman Energialla. Kävimme kokouksessa sekä etävalvonnan että olosuhdepalvelun hyötyjä läpi ja taloyhtiö päätyi tilaamaan Lungi-olosuhdepalvelun. Palvelussa Rauman Energia ottaa kiinteistön lämmönjakokeskuksen laitteet jatkuvan etävalvonnan piiriin ja asentaa huoneistoihin lämpötilaa ja kosteutta mittaavat anturit, joiden avulla ohjataan taloyhtiön lämmitystä. Näin pystymme tarjoamaan asukkaille tasaisempia ja parempia asuinolosuhteita. Huhtikuussa 2024 suoritimme tähän taloyhtiöön lämmönjakokeskuksen etävalvonnan toteutuksen sekä antureiden asennuksen huoneistoihin, ja siitä asti olemme saaneet heille Lungi-palvelua tuottaa, Siivonen kertoo prosessin kulusta.
Rauman Energia lupaa Lungilla asumiseen mielenrauhaa, mukavuutta ja säästöä. Miten tämä ilmenee Asunto Oy Rauman Telefoon 1:ssä?
– Ainakin minulle tuo mielenrauhaa, kun tiedän reolaisten valvovan kiinteistömme lämmitysjärjestelmää hyvinkin kohtuullista kuukausimaksua vastaan. Yhteistyömme on ollut kaikin puolin toimivaa. On tärkeää, että paikallinen energiayhtiö tarjoaa moderneja palveluita, tiivistää hallituksen jäsen Kari Halminen yhteistyön tärkeyden.
Sanna Kuusela jatkaa vastausta isännöitsijän näkökulmasta:
– Lungi helpottaa isännöitsijän työtä, kun on mahdollista nähdä koko taloyhtiön huoneistojen olosuhteet ja lämpötilat yhdestä kaavionäkymästä. Tämä poistaa riskiä vääristä säädöistä ja ylilämmittämisestä. Toisaalta on mahdollista nähdä, jos jossain huoneistossa on ongelmaa ja liian kylmä. Voidaan siis reagoida faktojen perusteella, Kuusela kertoo.
REO:n Sofia Siivonen pyrkii aina tutkimaan toteutettujen kohteiden hyötyjä energiansäästön näkökulmasta:
– Lungin käyttöönoton jälkeen sääkorjattu lämmönkulutus on tässä kohteessa pudonnut 6,5 %. Silloin puhutaan vuosittain toistuvista useamman sadan euron säästöistä lämmityskuluissa, Siivonen täydentää vastausta Lungin hyödyistä.
TIETOA LUNGI-PALVELUSTA
- Lungista löytyvät sopivat palvelutasot niin taloyhtiöille, yrityksille kuin omakotitaloihinkin.
- Taloyhtiöiden ja yritysten lämmönjakokeskus on mahdollista liittää Rauman Energian keskitettyyn valvomoon Lungi-etävalvontapalvelun avulla.
- Etävalvonta mahdollistaa lämmönjakokeskuksen reaaliaikaisen toiminnan varmistuksen, säätöarvojen ohjauksen sekä hälytysten käsittelyn etänä.
- Lungi-etävalvonnan avulla pystytään leikkaamaan kulutushuippuja, ennakoimaan lämmitystarpeeseen vaikuttavia säätilan muutoksia ja saavuttamaan säästöjä.
- Kattava raportointi antaa asiakkaalle lisätietoa lämmityksen toimivuudesta ja omasta kulutuskäyttäytymisestä.
- Lungi-olosuhdepalvelun avulla voidaan mitata ja optimoida huoneistokohtaisia lämpötiloja.
- Asiakas saa halutessaan reaaliaikaisen näkymän huoneistojen olosuhteista.
Kuinka Lungisti sinä haluat ottaa?
Lue lisää ja ole meihin yhteydessä: raumanenergia.fi/lungi