Raumalainen asiakas keskipisteenä

Rauman Energian asiakkuuspäällikkö Sami Seikola.

Viime kuukausina on käyty valtavasti keskustelua energia-alan murroksesta. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna muutos on ollut vieläkin pidempikestoista ja suurempaa kuin mistä yleisesti puhutaan.

Asiakkaan rooli energian käyttäjänä on perinteisesti ollut hyvin passiivinen. Tervetullut kehitys on kuitenkin johtanut siihen, että asiakas on energia-alallakin siirtynyt entistä enemmän toiminnan keskipisteeksi. Hyvä esimerkki tästä on aurinkosähkön omatuotannon yleistyminen. On jo melko tavallista, että kotitalous tai yritys paitsi käyttää energiaa, se myös omalla investoinnillaan on mukana tuottamassa sitä.

Asiakkaiden käyttäytymisen ja tarpeiden muutos heijastuukin suoraan palveluihin, joita paikalliselta energiayhtiöltä odotetaan. Rauman Energian tuottamat kaukolämmön ja sähköverkon palvelut sekä Sukkela-valokuitu ovat jatkuvasti kehittyviä palveluita, vaikka ne luonteeltaan ovatkin melko pysyviä. Esimerkiksi kaukolämpö yli 200 vuotta vanhana keksintönä kehittyy edelleen. Siitä hyvänä esimerkkinä Rauman Energian kaukolämmön uudet palvelut nostavat suosiotaan -artikkelin kuvaus paikallisesta ja kehittyvästä kaukolämmöstä sekä sen uusista ominaisuuksista.

Kehittymässä ovat myös kanavat, joissa saamme käydä keskustelua asiakkaidemme kanssa. On tärkeää, että paikallisena toimijana kohtaamme asiakkaamme henkilökohtaisesti ja kasvotusten. Samalla on kuitenkin tarpeellista tarjota valmiudet asiointikanaviin, jotka eivät ole aika- tai paikkariippuvaisia.

Jatkuvana kehittämisen pääteemana Rauman Energialla onkin se, miten voimme olla aktiivisemmin mukana asiakkaidemme arjessa ja vastata raumalaisten muuttuviin tarpeisiin. Tähän kaipaamme jatkossakin aktiivisia asiakkaita antamaan palautetta ja käymään rakentavaa keskustelua. Tarkoitan erityisesti Sinua, hyvä asiakaslehtemme lukija.

Toimii.

Sami Seikola
asiakkuuspäällikkö
Rauman Energia Oy

Ajankohtaista

Raumalaiset ovat nauttineet edullisesta, luotettavasta ja vihreästä kaukolämmöstä jo vuosikymmeniä. Nyt Rauman Energia valmistautuu ottamaan seuraavat askeleet menestystarinan jatkon varmistamiseksi.

"Kaukolämpöliittymien kysyntä on ollut 2020-luvulla poikkeuksellisen korkealla. Kasvaneen suosion syitä ovat olleet tuet ja avustukset öljylämmityksestä luopumiseen sekä kaukolämmön edullisuus ja huolettomuus."

Rauman Energia suorittaa kaukolämpömittareiden laaduntarkastuksia 16.6.2025 alkaen Kappelinluhdan alueella.

Toimitusjohtaja Marko Haapalan työnkuva on monipuolinen niin Rauman Energian kuin osakkuusyhtiöiden taustalla työskentelyn vuoksi. Verkostoituminen alan tapahtumissa on tärkeä osa työtä.

Rauman Poikasoittokunta on toiminut vuodesta 1949. RPS on tarjonnut hyvän harrastuksen valtavalle määrälle poikia ja tyttöjä sekä tuottanut iloa ja näkyvyyttä Raumalle.

1+2=5 – Enemmän kuin sähköä. Meillä Raumalla sähkö ei ole pelkkää sähköä eikä lämpö vain lämpöä. Ne ovat energiaa ja elämyksiä ihan kaikkeen ja kaikille.

Rauman Energia täyttää 1. syyskuuta kunnioitettavat 125 vuotta. Merkkipaalua juhlitaan muun muassa Auringonlaskun Festivaalin merkeissä elokuun lopussa.

Vuonna 2020 avattu valtion avustushaku öljylämmityksen vaihtajille päättyi toukokuussa. Raumalla kyseistä avustusta haettiin innokkaasti, kaikista Suomen kunnista neljänneksi eniten suhteessa pientalojen määrään.