Rauman Energian Sukkela valokuitu on Pertti Aarnion mieleen

Sukkela valokuitu
Pertti Aarnio on ollut tyytyväinen Sukkelaan valokuituun. (Kuva: Sanna Peräntie)

Ennen auton navigaattorin päivityksen asennus kesti viisi tuntia ja se piti tehdä useassa eri osassa. Nyt päivitys latautuu kerralla ja vie aikaa 17 minuuttia.

Rauman Energia lanseerasi keväällä aidon valokuituyhteyden, Sukkelan. Polarin alueella asuva Pertti Aarnio oli ensimmäinen asiakas, joka sai kotiinsa huippunopean yhteyden turvaamaan kotitalouden tiedonsiirtotarpeiden riittävyyden.

Pertti Aarnion kotikulmilla pyöri jo aiemmin Rauman Energia Sähköverkon väkeä asentamassa maakaapelia. Työnjohtaja kertoi silloin Aarniolle, että samassa yhteydessä tulee mahdollisuus myös valokuituyhteyteen.

– Totesin heti, että se me kyllä sitten otetaan, Aarnio paljastaa.

Aarnion kodissa oli sillä hetkellä nettiyhteys vanhasta puhelinlinjasta, ja sen nopeus oli 8 megatavua. Nyt talosta löytyy tuore valokuituyhteys, Sukkela 200.

– Ennen auton navigaattorin päivityksen asennus kesti viisi tuntia ja se piti tehdä useassa eri osassa. Nyt päivitys latautuu kerralla ja vie aikaa 17 minuuttia.

Päivityksen Aarnio tekee yläkerran tietokoneella, johon yhteys tulee langattomasti ja netin nopeus on noin 100 megatavua. Jos kone olisi piuhan päässä, päivitys tapahtuisi vieläkin nopeammin.

Navigaattorin päivittämisen lisäksi nopeutuneen nettiyhteyden on huomannut selkeästi muissakin asioissa.

– Harrastan valokuvausta, ja kuvien lähettäminen sähköpostilla vei ennen runsaasti aikaa. Nyt lähtee nopeasti useampikin kuva ja ongelmana on enemmänkin sähköpostin tilan puute.

Nopeampaan nettiyhteyteen oli selkeä tarve ja aito valokuitu siihen helppo valinta. Toinen vaihtoehto olisi voinut ollut 4G, mutta se ei Aarnion kodissa toimi.

– Puhelimeen saa täydet palkit muutaman talon päässä. Huonoin yhteys taas on tuossa meidän aitamme läheisyydessä. Valokuitu on siis kaiken lisäksi ehdottomasti toimivin ratkaisu tällä alueella. Hienoa, että sen tarjoajana on vielä paikallinen yritys.

Valokuitu voi jollekulle olla askel kohti älykotia. Aarniolla ei kuitenkaan sellaista ole suunnitteilla – ainakaan vielä.

– Kaikkeen uuteen mennään mukaan tai putoamme kärryiltä, Aarnio naurahtaa.

– Koen, että tämä on hyvä sijoitus, joka ei talon arvoa ainakaan pudota.

Valokuituyhteyden hankinta ei ole pelkästään investointi tulevaisuuteen vaan myös tähän päivään.

– Sukkela sopii tarkoituksiimme hyvin. Ei tässä voi kuin kompata naapuria, joka hänkin hankki kotiinsa Sukkelan ja totesi, että toimii kuin se vanha kuuluisa junan vessa.

Mikä aidossa valokuidussa on ylivertaista?

  1. Valokuidun tiedonsiirtokapasiteettiin ei kykene mikään muu tekniikka eli käytettävä nopeus on käytännössä rajaton.
  2. Tekniikkana se on toimintavarmin. Yhteys ei ole jaettu muiden käyttäjien kanssa, joten se ei ruuhkaudu, siihen ei vaikuta sää eikä maantieteellinen sijainti.
  3. Sen käyttöaika on pitkä: kertainvestoinnin jälkeen yhteyttä ei tarvitse vaihtaa nykyaikaisempaan, vaan nopeuden kasvattaminen onnistuu helposti.

Lue lisää eri tekniikoiden eroista Omaa voimaa -asiakaslehtemme artikkelista: Mobiili vai langallinen, kuitu vai kupari?

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.