Vieraskynä: Energiakriisi laantumassa

Marko Kuittinen, Omavoima
Kirjoittaja on Omavoiman riskienhallintapäällikkö Marko Kuittinen.

Vuosi 2023 oli sähkömarkkinoilla vaiheikas. Samaa on toki voinut sanoa myös muutamasta edellisestä vuodesta. Kotimaisen sähköntuotannon määrä kasvoi voimakkaasti uuden ydinvoimalan käyttöönoton sekä uuden tuulivoimatuotantokapasiteetin valmistumisen seurauksena. Sähkön kulutus saavutti pitkään aikaan matalimman liukuvan 12 kuukauden lukeman alkusyksystä, mutta vuoden lopun kylmemmät säät nostivat liukuvan 12 kuukauden kulutukset jälleen noususuuntaan. Kotimaisen tuotannon kasvun, siitä seuranneen tuontisähkön määrän vähentymisen sekä maltillisena pysyneen kulutuksen seurauksena keskimääräinen tukkumarkkinahinta Suomessa laski tuntuvasti vuositasolla edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2022 alkanut energiakriisi näyttäisikin olevan laantumassa.

Viime vuoden aikana nähtiin joitakin yksittäisiä korkeiden hintojen piikkejä sekä ennätysmäärä negatiivisia tuntihintoja. Itse asiassa Suomessa nähtiin negatiivisia tuntihintoja eniten koko Euroopassa vuoden 2023 aikana. Tuntihintojen vaihtelu on tullut sähkömarkkinoille jäädäkseen. Jo nyt aktiivinen ja joustoon kykenevä asiakas voi joko omilla toimillaan tai erilaisten ohjausratkaisujen kautta saada alennettua omia sähkökustannuksiaan.

“Tuntihintojen vaihtelu on tullut sähkömarkkinoille jäädäkseen.”

Tuntihintojen voimakas vaihtelu voi ymmärrettävästi hirvittää asiakkaita. On kysytty aiheellisesti, miten hinta voi yhtenä hetkenä olla -50 snt/kWh ja jonain toisena hetkenä yli 2 €/kWh? Kuitenkin kaikille hinnoille löytyy jokin järkeenkäypä peruste. Esimerkiksi voimakkaasti negatiiviset hinnat marraskuun perjantaina johtuivat erään markkinatoimijan pörssiin jättämästä liian suuresta myyntitarjouksesta. Tammikuun alkupuolella nähty poikkeuksellisen korkea hinta johtui puolestaan pitkään jatkuneen erittäin kylmän jakson kulminoitumisesta sekä joidenkin tuotantolaitosten samanaikaisesta vikaantumisesta.

Voidaan kuitenkin todeta, että näin suuresta hintojen vaihtelusta eivät hyödy sähkön tuottajat, sähkön myyjät eivätkä myöskään asiakkaat. Silti uskallan sanoa, että pörssihintojen määräytymismekanismia ei ole mielestäni tarpeen muuttaa. Esillä olleet mallit esimerkiksi jatkuvasta sähkön hintakatosta johtaisivat sähkön tuotannon vähentymiseen, mikä taas johtaisi ongelmiin sähkön käyttäjillä. Parempi ratkaisu olisi tuoda markkinoille lisää säätöön kykenevää tuotantoa, sähkön varastointiratkaisuja sekä lisätä kulutusjouston mahdollisuuksia asiakkaille.

Jos tuntihintojen voimakas vaihtelu ei sovi oman sähkölaskun perustaksi, voivat asiakkaat onneksi valita myös sellaisen sähkönmyyntituotteen, missä vaihtelusta sekä kulutuksen ajoittamisesta hyötyy, mutta hintatason on voinut kiinnittää itselle sopivalla hetkellä ja hintatasolla. Tällainen sähkönmyyntituote löytyy myös paikalliselta sähkönmyyjältäsi. Se on Priima.

Marko Kuittinen
Omavoiman riskienhallintapäällikkö

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.