Tutkimus: Ihmiset arvostavat sähköyhtiön paikallisuutta

Joka toinen suomalainen on huolissaan siitä, että Suomessa käytetystä sähköstä yli viidesosa tuodaan Suomeen ulkomailta. 40 prosenttia kansalaisista haluaisi lisätä kotimaista sähköntuotantoa, vaikka se nostaisi sähkön hintaa Suomessa. Luvut selviävät Paikallisvoima ry:n tuoreesta kyselytutkimuksesta, jonka toteutti YouGov Finland syyskuun alussa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat hyvin varautuneet sähkökatkoihin. Kyselyyn vastanneista 51 prosenttia kertoi varautuneensa siihen, että sähköt ovat poikki yli kaksi tuntia muutaman kerran vuodessa. Vastaajien välillä ei näy juurikaan alueellisia eroja, mutta alle 30-vuotiaat ovat varautuneet katkoihin hieman harvemmin kuin yli 30-vuotiaat.

Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että sähköt voivat olla kerrallaan poikki kolme tuntia tai vähemmän. Pidemmästä katkosta koituisi vastaajien mielestä kohtuutonta haittaa.

Työ- ja elinkeinoministeriön Älyverkko-työryhmän tänään julkistetussa väliraportissa toivotaan, että sähkön kulutuksen joustosta saataisiin jatkossa apua huippukulutuksen hallintaan. Paikallisvoiman tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista olisi valmis lyhyellä varoitusajalla siirtämään sähkösaunan lämmitystä, pyykinpesua tai viihde-elektroniikan käyttöä sähköpulan helpottamiseksi. Enemmistö (60 prosenttia) ei kuitenkaan halua maksaa lisähintaa sähkön kulutusta ohjaavista palveluista.

Sähkön kotimaisuus tärkeää kuluttajille

Kyselytutkimuksen mukaan tärkein tekijä sähkön myyjän valinnassa on hinta. Toiseksi tärkeimmäksi valintakriteeriksi nousi sähköyhtiön kotimainen omistus. 28 prosenttia vastaajista sanoi kotimaisen omistuksen olevan merkittävä tekijä sähköyhtiön valinnassa. Jaetulle kolmannelle sijalle nousivat sähkön tuotantotapa ja sähköyhtiön paikallisuus.

-Tämä on paikallisten energiayhtiöiden kannalta ilahduttava tutkimustulos. Tulos kertoo siitä, että ihmiset arvostavat heitä lähellä olevia, tuttuja sähköyhtiöitä ja niiden palveluita, sanoo Paikallisvoima ry:n toiminnanjohtaja Toivo Hurme.

Kyselytutkimuksen päätavoitteena oli selvittää suomalaisten näkemyksiä ja asenteita sähkökatkoihin ja sähkön säästämiseen liittyen. Tiedot kerättiin web-kyselynä, ja tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuuluivat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Kokonaisvastaajamäärä on 1006. Tuloksissa keskimääräinen luottamusväli on noin 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Ajankohtaista

Jakeluverkossamme oli lyhyt vikakeskeytys torstaina kello 9:38. Vika paikallistettiin Pitkäjärven sähköasemalle ja vika koski noin 2500 asiak…

Kesäkuussa 2025 Rauman Energia Sähköverkon asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaus siirtyy aiemmasta 60 minuutista 15 minuutin tarkkuuteen. Olemme koonneet artikkeliin useimmin kysyttyjä kysymyksiä aiheesta.

Sjöroosien kodin liittäminen Rauman Energian kaukolämpöön toteutettiin loppusyksystä 2023. Kaukolämpöliittymä tilattiin avaimet käteen -periaatteena siten, että liittymän lisäksi toimitukseen kuului asiakkaan omaan kiinteistöön sijoitettava laitteisto.

Rauman Energia vaihtaa kaukolämmön mittareita kuluvan vuoden aikana koko kaukolämpöverkon alueella.

Kairakadun asiakaspalvelupiste on vuoden 2025 alusta lähtien auki ajanvarauksella. Näin varmistamme sujuvan palvelun ja palvelutilanteen yksityisyyden. Lue lisää vaihtoehtoisista asiakaspalvelukanavista.

Rauman Energian kaukolämpötyöt Syväraumankadun ja Rauhankadun risteyksessä jatkuvat tiistaina 7.1.2025.

Pallo-Iirot tekee Rauman seudulla laajaa, hyvää ja arvokasta työtä eri-ikäisten ihmisten liikuttamiseksi. Iirolandia on poikkeuksellisen hieno konsepti.

Oiva Online on Rauman Energian sähköisen asioinnin palvelu, jonka kautta voit hoitaa energia-asiat helposti ja turvallisesti tunnistautuneena. Palvelusta löydät myös tarkkaa tietoa energiankulutuksestasi.