Rauman Energia päivittää asiakastietojaan osana valtakunnallista hanketta

Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot tallennetaan jatkossa samaan järjestelmään, mikä edellyttää mittavia toimia paikallisilta sähköyhtiöiltä. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa, yksinkertaistaa, parantaa ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Kuluttajille keskitetyn ratkaisun edut näkyvät asiakaspalveluun liittyvissä asioissa.

-Tämän hankkeen myötä on oikea aika saattaa asiakasrekisterin tiedot ajan tasalle, jotta palvelu olisi sujuvaa jatkossakin. Tulemme lähestymään kirjeillä ja muillakin viestintätavoilla asiakkaitamme, joiden kohdalla asiakasrekisterissämme on täydennettävää, Lännen Omavoiman asiakaspalvelupäällikkö Laura Ämmälä kertoo.

Samassa yhteydessä viranomaismääräykset tulevat tiukentumaan niin, että sähköyhtiöt tarvitsevat rekisteriinsä asiakkaiden henkilötunnukset.

-Jatkossa asiakkaiden entistä vahvempi tunnistaminen ja yksilöiminen on tärkeää, joten myös henkilötunnukset tulee löytyä tiedoistamme joustavan palvelun takaamiseksi. Tiedot tulee tarkistaa kaikkien sopimuksessa mainittujen henkilöiden osalta, Ämmälä selvittää.

Kuluttaja hyötyy tietojensa paikkansapitävyydestä muutenkin kuin sujuvan palvelun varmistamiseksi.

-Kun kaikki tiedot ovat kunnossa, asiakas voi rekisteröityä OMA Online -palveluun, jossa on kätevä hallita omia tietojaan. Palvelusta löytyvät esimerkiksi laskuarkisto, sopimukset ja kulutustiedot, Laura Ämmälä sanoo.

Myös yritysasiakkaiden osalta on tärkeää varmistaa tietojen ajantasaisuus. Yrityksillä tulee olla sähköyhtiön rekistereissä virallinen nimi ja y-tunnus, jotta palvelutaso voidaan jatkossa taata.

-Otamme yhteyttä myös yrityksiin, joiden tiedoissa on tällä hetkellä puutteita, Ämmälä lupaa.

Järjestelmähankkeesta käytetään valtakunnallisesti nimeä Datahub. Viime vuonna käynnistynyt projekti on tarkoitus toteuttaa valmiiksi vuoteen 2019 mennessä, jolloin tiedonvaihto alan toimijoiden kesken tapahtuu keskitetysti.

Kuluttajan muutto ja muut sähkösopimukseen liittyvät asiat ovat arkisia esimerkkejä tiedonvaihtoa edellyttävistä tilanteista.

Suomessa laajasti käytössä olevien älykkäiden etäluettavien sähkömittareiden avulla jokaisesta käyttöpaikasta kertyy päivittäin paljon tietoja, joita uuden hankkeen myötä pystytään käyttämään tulevaisuuden palveluissa. Esimerkkinä voisi olla sovellus, jonka avulla kuluttaja voi seurata yhdellä kertaa sekä kaupunkiasunnon että kesämökin sähkönkäyttötietoja, vaikka nämä sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Datahub-hankkeen toteutuksesta vastaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid yhdessä energia-alan toimijoiden kanssa.

Ajankohtaista

ELY-keskus tarjoaa jälleen avustusta öljylämmityksestä luopumiseen. Uusi avustushaku avautui lokakuussa 2025.

Rauman Energia aloittaa lokakuussa uuden kaukolämmön runkoverkon rakentamisen. Rakentaminen alkaa Hankkarintieltä ja jatkuu Lounaisväylällä Sampaanalassa. Työmaa valmistuu keväällä 2026.

"Elämämme on muuttunut niin, että ilman sähköä emme kerta kaikkiaan tulisi toimeen. Monet kodit kylmenisivät, työt ja opiskelut keskeytyisivät, kaupat joutuisivat sulkemaan ovensa ja yhteiskunnan peruspalvelut vaarantuisivat."

Kaupungin ilmaistapahtumat saavat nuoret liikkeelle Raumalla. Kirkkaimpana helmenä loistaa Youth of Savila, joka on kerännyt jopa 6000 kuulijaa Pitsiviikolla.

Kesäkuussa 2025 Rauman Energia Sähköverkon asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaus siirtyy aiemmasta 60 minuutista 15 minuutin tarkkuuteen. Olemme koonneet artikkeliin useimmin kysyttyjä kysymyksiä aiheesta.

Rauman Energian suosittuun Lungi-etävalvontapalveluun sisältyy vuositarkastus. Lokakuun 2025 alusta alkaen nämä taloyhtiöiden ja yritysten kaukolämpölaitteistojen tarkastukset suorittaa Bravida Finland.

Raumalaiset ovat nauttineet edullisesta, luotettavasta ja vihreästä kaukolämmöstä jo vuosikymmeniä. Nyt Rauman Energia ottaa seuraavia askeleita menestystarinan jatkon varmistamiseksi.

Rauman Energia on tehnyt Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren kanssa sopimuksen Rauman sellutehtaan ylijäämälämmön hankinnasta.