Rauman Energia päivittää asiakastietojaan osana valtakunnallista hanketta

Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot tallennetaan jatkossa samaan järjestelmään, mikä edellyttää mittavia toimia paikallisilta sähköyhtiöiltä. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa, yksinkertaistaa, parantaa ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Kuluttajille keskitetyn ratkaisun edut näkyvät asiakaspalveluun liittyvissä asioissa.

-Tämän hankkeen myötä on oikea aika saattaa asiakasrekisterin tiedot ajan tasalle, jotta palvelu olisi sujuvaa jatkossakin. Tulemme lähestymään kirjeillä ja muillakin viestintätavoilla asiakkaitamme, joiden kohdalla asiakasrekisterissämme on täydennettävää, Lännen Omavoiman asiakaspalvelupäällikkö Laura Ämmälä kertoo.

Samassa yhteydessä viranomaismääräykset tulevat tiukentumaan niin, että sähköyhtiöt tarvitsevat rekisteriinsä asiakkaiden henkilötunnukset.

-Jatkossa asiakkaiden entistä vahvempi tunnistaminen ja yksilöiminen on tärkeää, joten myös henkilötunnukset tulee löytyä tiedoistamme joustavan palvelun takaamiseksi. Tiedot tulee tarkistaa kaikkien sopimuksessa mainittujen henkilöiden osalta, Ämmälä selvittää.

Kuluttaja hyötyy tietojensa paikkansapitävyydestä muutenkin kuin sujuvan palvelun varmistamiseksi.

-Kun kaikki tiedot ovat kunnossa, asiakas voi rekisteröityä OMA Online -palveluun, jossa on kätevä hallita omia tietojaan. Palvelusta löytyvät esimerkiksi laskuarkisto, sopimukset ja kulutustiedot, Laura Ämmälä sanoo.

Myös yritysasiakkaiden osalta on tärkeää varmistaa tietojen ajantasaisuus. Yrityksillä tulee olla sähköyhtiön rekistereissä virallinen nimi ja y-tunnus, jotta palvelutaso voidaan jatkossa taata.

-Otamme yhteyttä myös yrityksiin, joiden tiedoissa on tällä hetkellä puutteita, Ämmälä lupaa.

Järjestelmähankkeesta käytetään valtakunnallisesti nimeä Datahub. Viime vuonna käynnistynyt projekti on tarkoitus toteuttaa valmiiksi vuoteen 2019 mennessä, jolloin tiedonvaihto alan toimijoiden kesken tapahtuu keskitetysti.

Kuluttajan muutto ja muut sähkösopimukseen liittyvät asiat ovat arkisia esimerkkejä tiedonvaihtoa edellyttävistä tilanteista.

Suomessa laajasti käytössä olevien älykkäiden etäluettavien sähkömittareiden avulla jokaisesta käyttöpaikasta kertyy päivittäin paljon tietoja, joita uuden hankkeen myötä pystytään käyttämään tulevaisuuden palveluissa. Esimerkkinä voisi olla sovellus, jonka avulla kuluttaja voi seurata yhdellä kertaa sekä kaupunkiasunnon että kesämökin sähkönkäyttötietoja, vaikka nämä sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Datahub-hankkeen toteutuksesta vastaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid yhdessä energia-alan toimijoiden kanssa.

Ajankohtaista

Rauman Energia lanseeraa uuden BioTakuun, joka on suunnattu kaukolämmön yritys- ja taloyhtiöasiakkaille.

Sähköpula tulee, jos sähköä käytetään enemmän kuin sitä tuotetaan tai tuodaan. Tällöin sähkön kulutusta joudutaan rajoittamaan, jotta sähköjärjestelmä ei kaadu.

Rauman Energia Sähköverkko tarjoaa lokakuun alusta lähtien uuden vaihtoehdon sähkönkulutuksen ohjaukseen (kuormanohjauspalvelu), josta on hyötyä etenkin sähkölämmitysasiakkaille, joilla on spot- eli pörssisähkösopimus.

Rauman Energia Sähköverkko Oy tiedotti lokakuun puolivälissä laskevansa verkkopalvelumaksua määräaikaisesti talven aikana. Alennuksen määrä on nyt täsmentynyt.

Varautuminen on sähköyhtiössä arkipäivää ja ympärivuorokautista. Käyttö- ja kunnossapitopäällikkö Ville Liukas huolehtii, että sähköt pysyvät päällä ja verkostot ovat kunnossa.

Kulutustottumusten kriittisen tarkastelun lisäksi on hyvä miettiä, miten omaa sähkönkulutustaan voisi tasata pois huipputunneilta.

Korotuksen kokonaisvaikutus vuotuiseen kaukolämpölaskuun on keskimäärin 7 prosenttia. Tämä tarkoittaa omakotitalossa noin 7–8 euroa kuukaudessa ja rivi- ja kerrostalossa noin 4–5 euroa kuukaudessa asuntoa kohti.

Kiinteistönomistajille on tarjolla useita uusia tukimuotoja, joilla he voivat olla mukana energiatalkoissa ja luoda samalla sekä puhtaampaa huomista että taloudellista säästöä.