Rauman Energia päivittää asiakastietojaan osana valtakunnallista hanketta

Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot tallennetaan jatkossa samaan järjestelmään, mikä edellyttää mittavia toimia paikallisilta sähköyhtiöiltä. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa, yksinkertaistaa, parantaa ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Kuluttajille keskitetyn ratkaisun edut näkyvät asiakaspalveluun liittyvissä asioissa.

-Tämän hankkeen myötä on oikea aika saattaa asiakasrekisterin tiedot ajan tasalle, jotta palvelu olisi sujuvaa jatkossakin. Tulemme lähestymään kirjeillä ja muillakin viestintätavoilla asiakkaitamme, joiden kohdalla asiakasrekisterissämme on täydennettävää, Lännen Omavoiman asiakaspalvelupäällikkö Laura Ämmälä kertoo.

Samassa yhteydessä viranomaismääräykset tulevat tiukentumaan niin, että sähköyhtiöt tarvitsevat rekisteriinsä asiakkaiden henkilötunnukset.

-Jatkossa asiakkaiden entistä vahvempi tunnistaminen ja yksilöiminen on tärkeää, joten myös henkilötunnukset tulee löytyä tiedoistamme joustavan palvelun takaamiseksi. Tiedot tulee tarkistaa kaikkien sopimuksessa mainittujen henkilöiden osalta, Ämmälä selvittää.

Kuluttaja hyötyy tietojensa paikkansapitävyydestä muutenkin kuin sujuvan palvelun varmistamiseksi.

-Kun kaikki tiedot ovat kunnossa, asiakas voi rekisteröityä OMA Online -palveluun, jossa on kätevä hallita omia tietojaan. Palvelusta löytyvät esimerkiksi laskuarkisto, sopimukset ja kulutustiedot, Laura Ämmälä sanoo.

Myös yritysasiakkaiden osalta on tärkeää varmistaa tietojen ajantasaisuus. Yrityksillä tulee olla sähköyhtiön rekistereissä virallinen nimi ja y-tunnus, jotta palvelutaso voidaan jatkossa taata.

-Otamme yhteyttä myös yrityksiin, joiden tiedoissa on tällä hetkellä puutteita, Ämmälä lupaa.

Järjestelmähankkeesta käytetään valtakunnallisesti nimeä Datahub. Viime vuonna käynnistynyt projekti on tarkoitus toteuttaa valmiiksi vuoteen 2019 mennessä, jolloin tiedonvaihto alan toimijoiden kesken tapahtuu keskitetysti.

Kuluttajan muutto ja muut sähkösopimukseen liittyvät asiat ovat arkisia esimerkkejä tiedonvaihtoa edellyttävistä tilanteista.

Suomessa laajasti käytössä olevien älykkäiden etäluettavien sähkömittareiden avulla jokaisesta käyttöpaikasta kertyy päivittäin paljon tietoja, joita uuden hankkeen myötä pystytään käyttämään tulevaisuuden palveluissa. Esimerkkinä voisi olla sovellus, jonka avulla kuluttaja voi seurata yhdellä kertaa sekä kaupunkiasunnon että kesämökin sähkönkäyttötietoja, vaikka nämä sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Datahub-hankkeen toteutuksesta vastaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid yhdessä energia-alan toimijoiden kanssa.

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.