Rauman Energia päivittää asiakastietojaan osana valtakunnallista hanketta

Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot tallennetaan jatkossa samaan järjestelmään, mikä edellyttää mittavia toimia paikallisilta sähköyhtiöiltä. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa, yksinkertaistaa, parantaa ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Kuluttajille keskitetyn ratkaisun edut näkyvät asiakaspalveluun liittyvissä asioissa.

-Tämän hankkeen myötä on oikea aika saattaa asiakasrekisterin tiedot ajan tasalle, jotta palvelu olisi sujuvaa jatkossakin. Tulemme lähestymään kirjeillä ja muillakin viestintätavoilla asiakkaitamme, joiden kohdalla asiakasrekisterissämme on täydennettävää, Lännen Omavoiman asiakaspalvelupäällikkö Laura Ämmälä kertoo.

Samassa yhteydessä viranomaismääräykset tulevat tiukentumaan niin, että sähköyhtiöt tarvitsevat rekisteriinsä asiakkaiden henkilötunnukset.

-Jatkossa asiakkaiden entistä vahvempi tunnistaminen ja yksilöiminen on tärkeää, joten myös henkilötunnukset tulee löytyä tiedoistamme joustavan palvelun takaamiseksi. Tiedot tulee tarkistaa kaikkien sopimuksessa mainittujen henkilöiden osalta, Ämmälä selvittää.

Kuluttaja hyötyy tietojensa paikkansapitävyydestä muutenkin kuin sujuvan palvelun varmistamiseksi.

-Kun kaikki tiedot ovat kunnossa, asiakas voi rekisteröityä OMA Online -palveluun, jossa on kätevä hallita omia tietojaan. Palvelusta löytyvät esimerkiksi laskuarkisto, sopimukset ja kulutustiedot, Laura Ämmälä sanoo.

Myös yritysasiakkaiden osalta on tärkeää varmistaa tietojen ajantasaisuus. Yrityksillä tulee olla sähköyhtiön rekistereissä virallinen nimi ja y-tunnus, jotta palvelutaso voidaan jatkossa taata.

-Otamme yhteyttä myös yrityksiin, joiden tiedoissa on tällä hetkellä puutteita, Ämmälä lupaa.

Järjestelmähankkeesta käytetään valtakunnallisesti nimeä Datahub. Viime vuonna käynnistynyt projekti on tarkoitus toteuttaa valmiiksi vuoteen 2019 mennessä, jolloin tiedonvaihto alan toimijoiden kesken tapahtuu keskitetysti.

Kuluttajan muutto ja muut sähkösopimukseen liittyvät asiat ovat arkisia esimerkkejä tiedonvaihtoa edellyttävistä tilanteista.

Suomessa laajasti käytössä olevien älykkäiden etäluettavien sähkömittareiden avulla jokaisesta käyttöpaikasta kertyy päivittäin paljon tietoja, joita uuden hankkeen myötä pystytään käyttämään tulevaisuuden palveluissa. Esimerkkinä voisi olla sovellus, jonka avulla kuluttaja voi seurata yhdellä kertaa sekä kaupunkiasunnon että kesämökin sähkönkäyttötietoja, vaikka nämä sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Datahub-hankkeen toteutuksesta vastaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid yhdessä energia-alan toimijoiden kanssa.

Ajankohtaista

Rauman SalBa on onnistuneesti astunut omaa kokoaan suuremman toimijan saappaisiin. Laajan perustoiminnan lisäksi kirsikoina kakun päällä ovat alkuvuoden jäähallipeli ja loppuvuoden EFT-turnaus.

Automaatiopäällikkö Aki Ijäksen toimenkuva on todella monipuolinen ja työpäivät vaihtelevia, mikä tuo mielekkyyttä työhön. Töitä tehdään yhdessä työkaverien ja alihankkijoiden kanssa.

Omavoiman pörssisähkön ohjauspalvelu ohjaa sähkönkäyttöä pörssisähkön edullisille tunneille ja vähentää käyttöä kalliiden spot-tuntien ajalta. Näin saat hyödyt irti tuntihintojen vaihtelusta ja sähkönkulutus on pienempää pörssisähkön kalliiseen aikaan. Omavoiman Mika Kujala ja Mika Mankinen kertovat, miten se toimii.

Energiateollisuuden tekemän linjauksen mukaan energia-alan vastuullisuuden kolme tärkeintä teemaa ovat siirtyminen energian tuotannossa ja jakelussa hiilineutraaliuuteen, toimitusvarmuus ja luotettavuus sekä yhteiskunnan hiilineutraaliuden edistäminen.

Energiateollisuus ry on päivittänyt verkkopalveluehdot, joita Rauman Energia Sähköverkko Oy palveluissaan noudattaa. Uudet ehdot tulevat voimaan 1.12.2024 alkaen.

Yleinen arvonlisäverokanta nousi 1.9.2024 alkaen 25,5 prosenttiin ja se näkyy Rauman Energian ja Rauman Energia Sähköverkon verollisissa hinnoissa.

Rauman Energia osallistuu syksyn Energiansäästöviikkoon liittymällä Motivan organisoiman ”Hei, kaikki toimii!” -energiaopetuspakettien tukijaorganisaatioksi.