Rauman Energia päivittää asiakastietojaan osana valtakunnallista hanketta

Suomen 3,5 miljoonan sähkönkäyttöpaikan tiedot tallennetaan jatkossa samaan järjestelmään, mikä edellyttää mittavia toimia paikallisilta sähköyhtiöiltä. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa, yksinkertaistaa, parantaa ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Kuluttajille keskitetyn ratkaisun edut näkyvät asiakaspalveluun liittyvissä asioissa.

-Tämän hankkeen myötä on oikea aika saattaa asiakasrekisterin tiedot ajan tasalle, jotta palvelu olisi sujuvaa jatkossakin. Tulemme lähestymään kirjeillä ja muillakin viestintätavoilla asiakkaitamme, joiden kohdalla asiakasrekisterissämme on täydennettävää, Lännen Omavoiman asiakaspalvelupäällikkö Laura Ämmälä kertoo.

Samassa yhteydessä viranomaismääräykset tulevat tiukentumaan niin, että sähköyhtiöt tarvitsevat rekisteriinsä asiakkaiden henkilötunnukset.

-Jatkossa asiakkaiden entistä vahvempi tunnistaminen ja yksilöiminen on tärkeää, joten myös henkilötunnukset tulee löytyä tiedoistamme joustavan palvelun takaamiseksi. Tiedot tulee tarkistaa kaikkien sopimuksessa mainittujen henkilöiden osalta, Ämmälä selvittää.

Kuluttaja hyötyy tietojensa paikkansapitävyydestä muutenkin kuin sujuvan palvelun varmistamiseksi.

-Kun kaikki tiedot ovat kunnossa, asiakas voi rekisteröityä OMA Online -palveluun, jossa on kätevä hallita omia tietojaan. Palvelusta löytyvät esimerkiksi laskuarkisto, sopimukset ja kulutustiedot, Laura Ämmälä sanoo.

Myös yritysasiakkaiden osalta on tärkeää varmistaa tietojen ajantasaisuus. Yrityksillä tulee olla sähköyhtiön rekistereissä virallinen nimi ja y-tunnus, jotta palvelutaso voidaan jatkossa taata.

-Otamme yhteyttä myös yrityksiin, joiden tiedoissa on tällä hetkellä puutteita, Ämmälä lupaa.

Järjestelmähankkeesta käytetään valtakunnallisesti nimeä Datahub. Viime vuonna käynnistynyt projekti on tarkoitus toteuttaa valmiiksi vuoteen 2019 mennessä, jolloin tiedonvaihto alan toimijoiden kesken tapahtuu keskitetysti.

Kuluttajan muutto ja muut sähkösopimukseen liittyvät asiat ovat arkisia esimerkkejä tiedonvaihtoa edellyttävistä tilanteista.

Suomessa laajasti käytössä olevien älykkäiden etäluettavien sähkömittareiden avulla jokaisesta käyttöpaikasta kertyy päivittäin paljon tietoja, joita uuden hankkeen myötä pystytään käyttämään tulevaisuuden palveluissa. Esimerkkinä voisi olla sovellus, jonka avulla kuluttaja voi seurata yhdellä kertaa sekä kaupunkiasunnon että kesämökin sähkönkäyttötietoja, vaikka nämä sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Datahub-hankkeen toteutuksesta vastaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid yhdessä energia-alan toimijoiden kanssa.

Ajankohtaista

Rauman Energia -konsernin vuosi 2023 sujui monilta osin yli ennakko-odotusten.

Rauman Energia Sähköverkko tiedottaa, että työt rikkoutuneen sähkökaapelin alueella alkavat viikon 12 aikana.

Tervetuloa Rauman Energian taloyhtiöpäättäjille suunnattuun pizzailtaan, josta saatte ratkaisuja taloyhtiönne toimivaan tulevaisuuteen.

Satu Saarinen tuo Rauman hyviä puolia esiin aktiivisesti omissa verkostoissaan.

Talouspäällikkö Taina Lehtihalme on työskennellyt Rauman Energialla lähes 30 vuotta monenlaisissa taloushallinnon tehtävissä. Talouspäällikkönä hän huolehtii myös henkilöstöhallinnosta, mikä tuo mieleistä vaihtelua työpäiviin.

Listasimme Rauman Energian palveluja, joiden avulla taloyhtiöissä voidaan varmistaa yhä parempi asumismukavuus ja energiatehokkuus.

"Tuntihintojen vaihtelu on tullut sähkömarkkinoille jäädäkseen", kirjoittaa Omavoiman riskienhallintapäällikkö Marko Kuittinen.

"Lungi-palvelu mahdollistaa minulle sen, että tiedän isännöimieni kohteiden lämmityksen olevan jatkuvassa valvonnassa ja pystyn itsekin tarvittaessa tekemään etänä pieniä säätöjä lämmitykseen", Janne Kuusisto sanoo.