Taloussanomat vertaili sähkön siirtohintoja – Raumalla hyvä tilanne

Rauman Energia Sähköverkko Oy rakentaa säävarmaa sähköverkkoa tänä kesänä esimerkiksi Kaarolla.

Taloussanomat vertaili aiemmin tällä viikolla sähkön siirtohintojen kehitystä eri puolilla Suomea. Taloussanomat listasi sähkölämmitteisessä kerrostaloasunnossa ja pientaloissa asuvien siirtokuluja yhtiöittäin.

Kuten jutussa todetaan, moni sähköyhtiö on nostanut tai nostaa siirtohintojensa tasoja tänä vuonna, ja osa yhtiöistä on moninkertaistanut hintojaan viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana.

Raumalla tilanne on hyvä, sillä maakaapelin osuus jakeluverkosta on 74,7 prosenttia ja säävarman sähköverkon piirissä on jo 86 prosenttia asiakkaista.

Vaikka Raumalla on jo yli kymmenen vuoden ajan panostettu säävarman sähköverkon rakentamiseen, Rauman Energia Sähköverkko Oy:n hinnankorotukset ovat olleet koko maan vertailussa pienimmästä päästä, ja hinnankorotuksista noin puolet on johtunut sähköveron korotuksista.

Sähkön siirtohinta muodostuu perusmaksusta sekä kulutuksen mukaan määräytyvästä osasta sekä veroista. Sähkönsiirron hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Lue Taloussanomien juttu ja katso vertailu tästä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005706381.html

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.