Kulissien takana: Asiakaspalveluvastaavan päivä

Eeva Kuusisto, Rauman Energia
"Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat jääneet mieleen ja kaikenlaisia tarinoita on kuultu vuosien varrella. Minulle on tärkeää, että pystyn tekemään työni ja palvelemaan asiakasta niin, että hän lähtee hyvällä mielellä ongelman ratkettua. Nämä hetket jäävät erityisesti mieleen", sanoo Eeva Kuusisto.

Teksti ja kuvat: Pauliina Puputti

Eeva Kuusiston työpäivät asiakaspalveluvastaavana ovat monipuolisia. Ne sisältävät kohtaamisia niin asiakkaiden kuin työkaverien kanssa. Eevalle hyvä työyhteisö ja työkaverit ovat tärkeitä.

EEVA KUUSISTO

  • SYNTYNYT 1988 Porissa, asuu Raumalla.
  • TYÖ Asiakaspalveluvastaava.
  • PERHE Puoliso ja kaksi lasta.
  • HARRASTUKSET Crossfit, perheen kanssa ulkoilu ja pyöräily.

Klo 5.50
Kello soi, juon aamukahvin ja vien lapset päiväkotiin. Töihin saavun seitsemän jälkeen. Työpäivä alkaa sähköpostien läpikäymisellä. Samalla valmistaudun sekä tiimipalaveriin että työpäivään kartoittamalla päivälle suunnitellut tehtävät.

Klo 8.30
Tiimipalaverissa käymme läpi kaikki työtehtävät – missä mennään ja kuka tekee mitäkin. Suunnittelen myös resursointia riippuen aina meneillään olevista työtehtävistä ja jaan töitä tiimille. Tiimipalaveri pidetään yleensä kerran pari viikossa. Samalla käydään läpi ajankohtaisia asioita ja vastaan tiimiläisten kysymyksiin.

Klo 10.00
Otan vastaan ajanvarausasiakkaan, joka on varannut ajan sopimusasioiden hoitamiseen. Ajanvarauksella asiakkaat pääsevät meille myös aukioloaikojen ulkopuolella, mutta ajan voi varata myös aukioloajan sisälle. Ajan varaamalla asiakas pystyy varmistamaan, että palvelemassa on asiantuntija, joka osaa auttaa esimerkiksi teknisissä kaukolämpö- tai valokuituasioissa.

Klo 11.00
Menen lounaalle työkaverien kanssa kaupungille. Pyrin käymään aina lounaalla lounaspaikoissa tai kotona, jotta saan työpäivään hieman taukoa poistumalla konttorilta. Itselleni se on tärkeä työpäivää piristävä tekijä.

Klo 12.00
Avaan ovet ja asiakkaita onkin odottamassa jo oven takana. Tämäkin vaihtelee päivittäin, joskus on suurempikin ruuhka ja joskus hiljaisempaa. Ruuhkaisempaa on varsinkin silloin, kun laskut, tarjoukset ja sopimukset on lähetetty asiakkaille. Käynti henkilökohtaisesti konttorilla on joillekin asiakkaistamme todella tärkeää. Korona-aika on hieman muuttanut aukioloaikojamme ja konttori on auki päivittäin kello 12–15. Puhelinpalvelu palvelee kauemmin eli aamukahdeksasta iltakahdeksaan.

Klo 13.30
Pidän Omavoiman asiakaspalvelupäällikön Laura Ämmälän kanssa kehityspalaverin asiakaspalvelun yhteisistä asioista.

Klo 14.00
Juon iltapäiväkahvit yhdessä työkaverien kanssa. Kahvihetkissä käymme yleensä kiivaitakin keskusteluja urheilusta ja ajankohtaisista asioista. Esimerkiksi porilaisuuteni ja Ässien kannattaminen aiheuttaa hyviä ja hyväntuulisia vääntöjä.

Klo 15.30
Kahvin jälkeen käyn läpi vielä sähköpostit ja kysymykset, mitä omilta tiimiläisiltä on tullut sekä vastaan niihin. Samalla katson myös seuraavan päivän työt, jotta tiedän valmistautua. Sitten onkin kotiinlähdön aika päiväkodin kautta.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Asiakaspalveluvastaavana organisoin back office -tiimin töitä. Tiimin tehtävänä on hoitaa ns. taustalla tapahtuva asiakaspalvelun tehtävien kirjo. Teen myös tiimini kanssa päivittäistä asiakaspalvelutyötä, johon kuuluu mm. laskutus, mittarinvaihdot järjestelmiin, muuttokatkaisuja ja -kytkentöjä ja sekä asiakaspalvelua. Työhöni kuuluvat myös palaverit, joissa käsitellään mm. kaukolämpö- ja verkkopuolen ajankohtaisia asioita.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Työ on todella monipuolista, sopivasti haastavaa ja työpäivät vaihtelevia. Päivät koostuvat niin monista erilaisista töistä. Työssäni kohtaan myös asiakkaita ja pääsen juttelemaan heidän kanssaan, jolloin työ ei ole pelkästään tietokoneella olemista. Asiakaspalvelutyö tuo päiviin mukavaa vaihtelua. Voin itse säädellä omat työpäiväni. Hyvä työyhteisö ja työkaverit ovat myös itselle tärkeitä.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat jääneet mieleen ja kaikenlaisia tarinoita on kuultu vuosien varrella. Minulle on tärkeää, että pystyn tekemään työni ja palvelemaan asiakasta niin, että hän lähtee hyvällä mielellä ongelman ratkettua. Nämä hetket jäävät erityisesti mieleen.

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.