Kulissien takana: Asiakaspalveluvastaavan päivä

Eeva Kuusisto, Rauman Energia
"Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat jääneet mieleen ja kaikenlaisia tarinoita on kuultu vuosien varrella. Minulle on tärkeää, että pystyn tekemään työni ja palvelemaan asiakasta niin, että hän lähtee hyvällä mielellä ongelman ratkettua. Nämä hetket jäävät erityisesti mieleen", sanoo Eeva Kuusisto.

Teksti ja kuvat: Pauliina Puputti

Eeva Kuusiston työpäivät asiakaspalveluvastaavana ovat monipuolisia. Ne sisältävät kohtaamisia niin asiakkaiden kuin työkaverien kanssa. Eevalle hyvä työyhteisö ja työkaverit ovat tärkeitä.

EEVA KUUSISTO

  • SYNTYNYT 1988 Porissa, asuu Raumalla.
  • TYÖ Asiakaspalveluvastaava.
  • PERHE Puoliso ja kaksi lasta.
  • HARRASTUKSET Crossfit, perheen kanssa ulkoilu ja pyöräily.

Klo 5.50
Kello soi, juon aamukahvin ja vien lapset päiväkotiin. Töihin saavun seitsemän jälkeen. Työpäivä alkaa sähköpostien läpikäymisellä. Samalla valmistaudun sekä tiimipalaveriin että työpäivään kartoittamalla päivälle suunnitellut tehtävät.

Klo 8.30
Tiimipalaverissa käymme läpi kaikki työtehtävät – missä mennään ja kuka tekee mitäkin. Suunnittelen myös resursointia riippuen aina meneillään olevista työtehtävistä ja jaan töitä tiimille. Tiimipalaveri pidetään yleensä kerran pari viikossa. Samalla käydään läpi ajankohtaisia asioita ja vastaan tiimiläisten kysymyksiin.

Klo 10.00
Otan vastaan ajanvarausasiakkaan, joka on varannut ajan sopimusasioiden hoitamiseen. Ajanvarauksella asiakkaat pääsevät meille myös aukioloaikojen ulkopuolella, mutta ajan voi varata myös aukioloajan sisälle. Ajan varaamalla asiakas pystyy varmistamaan, että palvelemassa on asiantuntija, joka osaa auttaa esimerkiksi teknisissä kaukolämpö- tai valokuituasioissa.

Klo 11.00
Menen lounaalle työkaverien kanssa kaupungille. Pyrin käymään aina lounaalla lounaspaikoissa tai kotona, jotta saan työpäivään hieman taukoa poistumalla konttorilta. Itselleni se on tärkeä työpäivää piristävä tekijä.

Klo 12.00
Avaan ovet ja asiakkaita onkin odottamassa jo oven takana. Tämäkin vaihtelee päivittäin, joskus on suurempikin ruuhka ja joskus hiljaisempaa. Ruuhkaisempaa on varsinkin silloin, kun laskut, tarjoukset ja sopimukset on lähetetty asiakkaille. Käynti henkilökohtaisesti konttorilla on joillekin asiakkaistamme todella tärkeää. Korona-aika on hieman muuttanut aukioloaikojamme ja konttori on auki päivittäin kello 12–15. Puhelinpalvelu palvelee kauemmin eli aamukahdeksasta iltakahdeksaan.

Klo 13.30
Pidän Omavoiman asiakaspalvelupäällikön Laura Ämmälän kanssa kehityspalaverin asiakaspalvelun yhteisistä asioista.

Klo 14.00
Juon iltapäiväkahvit yhdessä työkaverien kanssa. Kahvihetkissä käymme yleensä kiivaitakin keskusteluja urheilusta ja ajankohtaisista asioista. Esimerkiksi porilaisuuteni ja Ässien kannattaminen aiheuttaa hyviä ja hyväntuulisia vääntöjä.

Klo 15.30
Kahvin jälkeen käyn läpi vielä sähköpostit ja kysymykset, mitä omilta tiimiläisiltä on tullut sekä vastaan niihin. Samalla katson myös seuraavan päivän työt, jotta tiedän valmistautua. Sitten onkin kotiinlähdön aika päiväkodin kautta.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Asiakaspalveluvastaavana organisoin back office -tiimin töitä. Tiimin tehtävänä on hoitaa ns. taustalla tapahtuva asiakaspalvelun tehtävien kirjo. Teen myös tiimini kanssa päivittäistä asiakaspalvelutyötä, johon kuuluu mm. laskutus, mittarinvaihdot järjestelmiin, muuttokatkaisuja ja -kytkentöjä ja sekä asiakaspalvelua. Työhöni kuuluvat myös palaverit, joissa käsitellään mm. kaukolämpö- ja verkkopuolen ajankohtaisia asioita.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Työ on todella monipuolista, sopivasti haastavaa ja työpäivät vaihtelevia. Päivät koostuvat niin monista erilaisista töistä. Työssäni kohtaan myös asiakkaita ja pääsen juttelemaan heidän kanssaan, jolloin työ ei ole pelkästään tietokoneella olemista. Asiakaspalvelutyö tuo päiviin mukavaa vaihtelua. Voin itse säädellä omat työpäiväni. Hyvä työyhteisö ja työkaverit ovat myös itselle tärkeitä.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat jääneet mieleen ja kaikenlaisia tarinoita on kuultu vuosien varrella. Minulle on tärkeää, että pystyn tekemään työni ja palvelemaan asiakasta niin, että hän lähtee hyvällä mielellä ongelman ratkettua. Nämä hetket jäävät erityisesti mieleen.

Ajankohtaista

Kaupungin energiatyöryhmä on lisäksi valmistellut kaupungin kohteissa käytettävän kaukolämmön muuttamista hiilineutraaliksi vuoden 2026 alusta lähtien.

Sallila Energia Oy:sta tulee Omavoima Oy:n uusi osakas. Samassa yhteydessä tapahtuu toinenkin omistusjärjestely kun tämänhetkisistä omistajayhtiöistä Rauman Energia Oy, Vakka-Suomen Voima Oy ja Valkeakosken Energia Oy ostavat Leppäkoski Group Oy:n Omavoima-osuuden kasvattaen näin ollen omistusosuuksiaan yhtiöstä.

Pääsulake palaa, jos sähkönkulutus kasvaa liian suureksi tai sulake on vanha. Rivitaloissa ja kerrostaloissa huoltoyhtiö vaihtaa sulakkeen, omakotitaloissa asukas voi vaihtaa tulppasulakkeen itse. Toistuvat palot voivat kertoa tarpeesta jakaa kuormitusta paremmin tai suurentaa pääsulakekokoa. Sulakkeiden sijainti kannattaa selvittää etukäteen ja pitää varasulakkeita käsillä.

Verkkopalvelumaksun, kansankielellä siirtomaksun, tuttuja osia ovat perusmaksu ja energiamaksu. Viime aikoina uutisissa on vilissyt myös uusi termi: tehomaksu. Mitä se oikein tarkoittaa ja koskeeko asia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaita?

Pandemia muutti Rauman Energian 120-vuotisjuhlavuoden suunnitelmia, ja sattumalta syntyi uusi idea: ulkotiloihin sijoittuva Lumen-valotaidetapahtuma. Nyt käynnistyy jo kuudes Lumen, ja osana Rauman Energian 125-vuotisjuhlavuotta kaupunkilaisille tarjotaan ennakkoon Antti Kulmalan sydämenmuotoinen Love me too! -valoteos

Rauman kirjastoissa tehdään tärkeää työtä kaupunkilaisten iloksi ja hyödyksi melkein joka päivä. Kirjasto on laajentanut valikoimaansa ja pyrkinyt pysymään ajan hermolla. Tarjontaa, palvelua ja tapahtumia on kaikenikäisille.

Palovaroittimet siirtyvät taloyhtiöiden vastuulle 1.1.2026. Rauman Energia ja Rauman Asunnot ovat tehneet onnistunutta yhteistyötä jo aiemmin ja nyt löydettiin yhteinen sävel pilotoida älypalovaroittimia kaupungin vuokra-asunnoissa.

Rauman Energia lahjoittaa jokaisesta vuoden 2025 loppuun mennessä tehdystä e-laskutilauksesta 5 € John Nurmisen Säätiölle.