Kaukolämmön toimitusvarmuus on erinomaisella tasolla

Kaukolämmön toimitusvarmuus oli viime vuonna lähes sata prosenttia. Energia-alaa edustavan Energiateollisuuden (ET) tuoreen tilaston mukaan vuonna 2016 kaukolämpöasiakkaat jäivät vaille lämmöntoimitusta keskimäärin 2,1 tunniksi.

Yksittäisten keskeytysten keskimääräinen pituus oli 6,1 tuntia. Vain 16 prosenttia keskeytyksistä kesti yli 10 tuntia ja muutama yli 24 tuntia. Noin puolet keskeytyksistä ajoittui tai pystyttiin siirtämään suoraan lämmityskauden ulkopuolelle. Keskeytykset johtuivat lähinnä häiriöistä järjestelmässä ja niiden korjauksista, mutta myös verkon saneerauksesta, uusien asiakkaiden liittämistöistä tai esimerkiksi katutöiden edellyttämistä johtojen siirroista. Äkillisiä, suunnittelemattomia keskeytyksiä oli vähän.

Energiaverkoista vastaava asiantuntija Veli-Pekka Sirola painottaa, että kaukolämmön toimitusvarmuuden taustalla on pitkä ketju kaukolämpöverkon rakentamisen laadunvarmistuksesta kunnossapitoon, ennakkohuoltoon ja saneeraukseen.

Raumalla kaukolämpöverkko on hyvässä kunnossa. Sitä on rakennettu jo yli 40 vuoden ajan ja varsin aikaisessa vaiheessa on alettu käyttää muovisuojarakenteisia kaukolämpöputkia. Materiaali on osoittautunut erittäin kestäväksi.

Rauman kaukolämpöverkossa oli viime vuonna kolme vikaa ja yksi suunniteltu työkeskeytys.

Suunnitelluilla keskeytyksillä pyritään hallitusti tekemään verkon muutos- ja korjaustyöt. Suunnittelemattomat keskeytykset johtuvat vikakorjauksista, jotka on korjattava välittömästi. Molemmilla mittareilla mitattuna lämmönjakelun toimitusvarmuus on ollut erinomaisella tasolla valtakunnalliseen tasoon verrattuna. Rauman Energian kaukolämpöasiakkaan keskimääräinen kokonaiskeskeytysaika viime vuonna oli 13 minuuttia per asiakas.

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.