Valotaidetta leikkisästi
Viides Lumen-valotaidetapahtuma järjestetään tammikuun puolivälissä 2025. Taideagentti Annukka Ketola tuottaa tapahtumaa nyt kolmatta kertaa ja Rauman Energia on pääsponsorina jo viidettä kertaa. Ohjelmisto julkaistaan joulukuussa.
Viimeksi teemana oli luonto, nyt leikkisyys ja pelillisyys.
– Teema auttoi tekemään valintoja. Lumeniin tulee sellaisiakin teoksia, joita voi koskea, joissa voi roikkua ja joihin voi kävellä sisään. Olen ehdottomasti leikin puolella! Kannustan kaikkia heittäytymään rohkeasti, sanoo Ketola ja nauraa iloisesti päälle.
Mitä uutta on luvassa, miten Lumen 2025 eroaa aiemmista tapahtumista?
– Enemmän tulee kansainvälisiä vieraita. Yhteistyökumppanien panostuksen ansiosta saamme myös isompia teoksia. Mutta toki esillä on myös pientä, eikä kaikki ole räiskyvää.
Ensimmäisenä nähtäville tulee Mollu Heinon Pyrstötähden geometriaa -teos Kitukränniin, sillä se on osa myös Pitsikaupungin Joulua.
Brittiläisen Kaleiderin suuri palikkaleikki Twist and Shine tuotetaan Suomeen yhdessä Hämeenlinna Valoilmiö-tapahtuman kanssa. Hämeenlinnassa se nähdään marraskuussa, täällä Raumalla tammikuussa.
”Taide, sisältö, on se juttu”
Lumenilla on määrällisiä tavoitteita kävijöiden suhteen ja toive, että paikallisia palveluita käytettäisiin. Tuottajalle itselleen ihmisten palaute on kuitenkin tärkeintä.
– Taide, sisältö, on se juttu. Lumen ei ole vain näyttävä valaistustapahtuma, vaan valotaidetapahtuma, kuvaa tuottaja.
Ketola kertoo esimerkin viime kerrasta. Hän jututti Kauppatorin laidalla isää ja lasta, kysyi lempiteosta. Pikkutyttö vastasi, että se oli niin hieno, missä äiti piti lasta kädestä kiinni. Kyse oli pienestä teoksesta suuren väriloiston keskellä.
Entä jos palaute onkin negatiivista?
– Sitten katson peiliin. Fakta on kuitenkin, ettei kaikkia voi miellyttää. Rohkeus tehdä päätöksiä on ammattitaitoani, sanoo Ketola.
Tuottajan työ kuormittaa
Lumen on suurin tapahtuma, jota euralainen Ketola on tuottanut.
– Ison projektin jälkeen on joskus vähän aikaa olo, ettei enää ikinä. Tuottajan työ kuormittaa, stressaa. On niin paljon mistä pitää viestiä, hoitaa, ilmoittaa. Ja aina tulee yllätyksiä, jotka on ratkaistava nopeasti. Mutta kun vähän lepää, niin innostus palaa taas. Ilmeisesti selkäytimeeni on kirjoitettu tuottajan toimintamalli, sanoo Ketola ja nauraa taas makeasti.
Taideagentti-firmansa kautta hän tekee töitä muun muassa kahdelle ammattiteatterille, valotaiteen seuralle ja festareille.
– Ei ole helpoin tapa hankkia elantoaan, mutta tämä on minun tieni. Saa nähdä, mitä ensi vuonna eteen tulee. Mikään ei ole varmaa ja pysyvää kulttuurin kentällä, sanoo Ketola.
Mikä sai valitsemaan tämän urapolun?
– Tuoreena ylioppilaana pääsin Euran kulttuuritoimeen työharjoittelijaksi. Sirpa Wahlqvist antoi vastuuta ja vapautta. Luotti, vaikkei minulla ollut koulutusta. Innostuin niin, että halusin tehdä samaa, kertoo Ketola.
Hän opiskeli ammattikorkeassa kulttuurituottajaksi. Valmistuttuaan hän tajusi, että häneltä puuttuu täysin yrittäjyysosaaminen. Niinpä Ketola jatkoi myöhemmin liiketoimintaosaamisen tradenomiksi (yamk).
– Samkissa olin ihmeellinen tapaus, mutta valmistuin kuitenkin. Lisäopinnoista on ollut hyötyä, sillä pyörittelen työssäni paljon rahaa. Budjetin suunnittelu on mulle aika helppoa, vaikka taide onkin aina keskiössä.
Raumalla helppo toimia
Palataan vielä Lumeniin. Onko siinä jokin yllättänyt?
– Positiivinen yllätys on ollut, miten helppoa Raumalla on toimia. Täällä on valmiina pienen, mutta kiinnostavan tapahtuman puitteet. Nyt kun tuntee jo paikat ja toimijat, on voinut keskittyä paremmin sisältöön. Tosi kiinnostavaa kehittää tällaista kaupunkitapahtumaa.
Ketolan osalta iso osa työstä on jo tehty. Päätöksiä teosvalinnoista tehtiin jo edellisen tapahtuman aikoihin.
– Mun katseeni on jo vuoden päässä, sanoo tuottaja Ketola.