Tutkimustulos: Rauman Energian kaukolämpöön ollaan erittäin tyytyväisiä

Eetu Järvenpää, Rauman Energia
Rauman Energian kaukolämpöön ollaan erittäin tyytyväisiä. Kuvassa rakennuttamispäällikkö Eetu Järvenpää

Energiateollisuus ry:n teettämän tutkimuksen mukaan energiayhtiöiden asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla ja jopa kasvanut vuonna 2021. Tutkimus mittasi asiakkaiden tyytyväisyyttä sähkönmyyntiä, kaukolämpöä, energian kokonaistoimitusta ja verkkopalvelua kohtaan. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 18 yhtiötä. Kaukolämmön osalta tyytyväisimpiä oltiin Rauman Energiaan. Rauman Energia Sähköverkko ei ollut tänä vuonna tutkimuksessa mukana.

Tutkimuksen toteutti Innolink Oy yhteistyössä Adato Energia Oy:n kanssa. Haastatteluja tehtiin elo-lokakuussa yhteensä 2804.

Energiayhtiöitä pidettiin luotettavina. Lisäksi arvostettiin paikallisuutta, toimivuutta ja ystävällistä palvelua. Vain asiakkaiden suositteluhalukkuus (NPS) on laskenut edellisestä vuodesta. Aineistosta ilmenee, että energian hintakriisin vaikutus ilmenee juuri tässä: hintoihin tyytymättömien halukkuus suositella yhtiötään muille on vähentynyt, muiden osalta se on pysynyt ennallaan.

Tutkimuksessa kysyttiin energiayhtiöiden asiakkailta, kuinka tyytyväisiä he ovat oman energiayhtiönsä asiakaspalveluun. Asiakastyytyväisyyttä mittaavia kysymyksiä oli viisi: henkilöstön ystävällisyys, sovittujen asioiden hoitaminen, kyky ratkaista asiakkaan ongelma tai asia, asiakaspalvelun tai henkilöstön tavoitettavuus ja palvelun nopeus.

Asiakastyytyväisyys on edelleen erinomaisella tasolla 4,28 asteikolla 1–5 (2020: 4,32). Asiakaspalvelun osatekijöistä kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaat olivat henkilöstön ystävällisyyteen. Myös sovittujen asioiden hoitaminen ja kyky ratkaista asiakkaan ongelma tai asia saivat kiitosta.

Lännen Omavoimalle erinomainen arvosana

Myös Rauman Energian ja VSV:n yhteinen sähkönmyyntiyhtiö Lännen Omavoima menestyi mainiosti tutkimuksessa. Sähkön myynti -kategoriassa ei ollut kuin kaksi osallistujaa, mutta tulos 4,37 otettiin tyytyväisinä vastaan Lännen Omavoimassa, joka laajenee uusien osakkaiden, Leppäkosken Energian ja Valkeakosken Energian, mukaantulon myötä Pirkanmaalle vuodenvaihteessa.

Tutkimuksen yhteydessä nimettiin kolmen parhaiten onnistuneen yhtiön kärki kunkin toimialan osalta (asteikolla 1-5) :

Kaukolämpö:

  1. Rauman Energia Oy: 4,44
  2. Varkauden Aluelämpö Oy: 4,41
  3. Kangasalan Lämpö Oy: 4,38

Kaikkien keskiarvo: 4,22

Sähkön myynti: 

  1. Lännen Omavoima Oy: 4,37
  2. Pohjois-Karjalan Sähkö Oy: 4,37

(vain kaksi yhtiötä mukana)

Kaikkien keskiarvo: 4,37

Kokonaistoimitus: 

  1. Koillis-Satakunnan Sähkö Oy: 4,56
  2. Nurmijärven Sähkö: 4,51
  3. Esse Elektro-Kraft Ab: 4,38

Kaikkien keskiarvo: 4,50

Verkkopalvelu: 

  1. Esse Elektro-Kraft Ab: 4,29
  2. Oulun Energia Sähköverkko Oy: 4,28
  3. Sallila Sähkönsiirto Oy: 4,23

Kaikkien keskiarvo: 4,22

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.