Tutkimustulos: Rauman Energian kaukolämpöön ollaan erittäin tyytyväisiä

Eetu Järvenpää, Rauman Energia
Rauman Energian kaukolämpöön ollaan erittäin tyytyväisiä. Kuvassa rakennuttamispäällikkö Eetu Järvenpää

Energiateollisuus ry:n teettämän tutkimuksen mukaan energiayhtiöiden asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla ja jopa kasvanut vuonna 2021. Tutkimus mittasi asiakkaiden tyytyväisyyttä sähkönmyyntiä, kaukolämpöä, energian kokonaistoimitusta ja verkkopalvelua kohtaan. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 18 yhtiötä. Kaukolämmön osalta tyytyväisimpiä oltiin Rauman Energiaan. Rauman Energia Sähköverkko ei ollut tänä vuonna tutkimuksessa mukana.

Tutkimuksen toteutti Innolink Oy yhteistyössä Adato Energia Oy:n kanssa. Haastatteluja tehtiin elo-lokakuussa yhteensä 2804.

Energiayhtiöitä pidettiin luotettavina. Lisäksi arvostettiin paikallisuutta, toimivuutta ja ystävällistä palvelua. Vain asiakkaiden suositteluhalukkuus (NPS) on laskenut edellisestä vuodesta. Aineistosta ilmenee, että energian hintakriisin vaikutus ilmenee juuri tässä: hintoihin tyytymättömien halukkuus suositella yhtiötään muille on vähentynyt, muiden osalta se on pysynyt ennallaan.

Tutkimuksessa kysyttiin energiayhtiöiden asiakkailta, kuinka tyytyväisiä he ovat oman energiayhtiönsä asiakaspalveluun. Asiakastyytyväisyyttä mittaavia kysymyksiä oli viisi: henkilöstön ystävällisyys, sovittujen asioiden hoitaminen, kyky ratkaista asiakkaan ongelma tai asia, asiakaspalvelun tai henkilöstön tavoitettavuus ja palvelun nopeus.

Asiakastyytyväisyys on edelleen erinomaisella tasolla 4,28 asteikolla 1–5 (2020: 4,32). Asiakaspalvelun osatekijöistä kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaat olivat henkilöstön ystävällisyyteen. Myös sovittujen asioiden hoitaminen ja kyky ratkaista asiakkaan ongelma tai asia saivat kiitosta.

Lännen Omavoimalle erinomainen arvosana

Myös Rauman Energian ja VSV:n yhteinen sähkönmyyntiyhtiö Lännen Omavoima menestyi mainiosti tutkimuksessa. Sähkön myynti -kategoriassa ei ollut kuin kaksi osallistujaa, mutta tulos 4,37 otettiin tyytyväisinä vastaan Lännen Omavoimassa, joka laajenee uusien osakkaiden, Leppäkosken Energian ja Valkeakosken Energian, mukaantulon myötä Pirkanmaalle vuodenvaihteessa.

Tutkimuksen yhteydessä nimettiin kolmen parhaiten onnistuneen yhtiön kärki kunkin toimialan osalta (asteikolla 1-5) :

Kaukolämpö:

  1. Rauman Energia Oy: 4,44
  2. Varkauden Aluelämpö Oy: 4,41
  3. Kangasalan Lämpö Oy: 4,38

Kaikkien keskiarvo: 4,22

Sähkön myynti: 

  1. Lännen Omavoima Oy: 4,37
  2. Pohjois-Karjalan Sähkö Oy: 4,37

(vain kaksi yhtiötä mukana)

Kaikkien keskiarvo: 4,37

Kokonaistoimitus: 

  1. Koillis-Satakunnan Sähkö Oy: 4,56
  2. Nurmijärven Sähkö: 4,51
  3. Esse Elektro-Kraft Ab: 4,38

Kaikkien keskiarvo: 4,50

Verkkopalvelu: 

  1. Esse Elektro-Kraft Ab: 4,29
  2. Oulun Energia Sähköverkko Oy: 4,28
  3. Sallila Sähkönsiirto Oy: 4,23

Kaikkien keskiarvo: 4,22

Ajankohtaista

"Lungi-palvelu mahdollistaa minulle sen, että tiedän isännöimieni kohteiden lämmityksen olevan jatkuvassa valvonnassa ja pystyn itsekin tarvittaessa tekemään etänä pieniä säätöjä lämmitykseen", Janne Kuusisto sanoo.

Koostimme tämän uutisen yhteyteen Usein kysytyt kysymykset -osion, joka antaa vastauksia koskien tehonrajoitustoimintoa.

Pysähdy Rauman Energian Pop up -teltalle nuotion äärelle nauttimaan mehusta ja vaahtokarkeista.

Rauman Energian kaukolämpöjärjestelmässä ilmaantui torstain ja perjantain välisenä yönä tekninen vika, joka johtui Rauman Biovoiman lämmöntuo…

Kyseessä on merkittävä alennus Rauman Energia Sähköverkon asiakkaille, sillä tämän talven alennuksen kokonaisvaikutus on yli miljoona euroa.

Rauman Energia on EPV Energian osakkaana mukana investoimassa uuteen merkittävän kokoluokan aurinvoimapuistoon Lapualle.

Keskustan länsipuolella aiheutui sähkökatko torstai-illalla seitsemän jälkeen noin 2500 asiakkaalle.

Asiakaspalvelu palvelee jouluviikolla normaalisti torstaihin 21. joulukuuta asti. Perjantaina 22. joulukuuta asiakaspalvelupiste on suljettu ja puhelinpalvelu palvelee kello 16 asti.