Turvallinen sähköjen kytkentä varmistetaan jatkossa tekstiviestillä

Mitä tulee tietää?

1. Rauman Energia laittaa asiakkaalle tekstiviestin muutto- ja perintätilanteissa. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan.

2. Asiakkaalla on mahdollisuus vastata viestiin ohjeiden mukaisesti neljän vuorokauden ajan. Mikäli asiakas ei vastaa viestiin kolmen päivän kuluessa, lähetetään hänelle huomautusviesti. Jos asiakas jättää vastaamatta viesteihin, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta sähköt saadaan kytkettyä.

3. Asiakkaan tulee olla yhteydessä hyvissä ajoin ennen muuttopäivää valitsemaansa sähkönmyyntiyhtiöön, jonka kautta sähköverkkoyhtiö saa tiedon tulevasta sähköjen kytkennästä.

4. Perintätilanteessa kytkentätekstiviesti lähtee asiakkaalle, kun erääntyneet maksut ovat kirjautuneet maksetuiksi.

5. Sähkösopimusta tehdessä on hyvin tärkeää, että asiakkaan tiedot ovat oikein. Omat asiakastiedot pystyy helposti tarkistamaan Oiva Onlinesta.

Pidempi tiedote aiheesta kuvan jälkeen.

Rauman Energia varmistaa asiakkaalta turvallisen sähköjen kytkennän jatkossa tekstiviestillä. Asiakkaalle lähetetään tekstiviesti muutto- ja perintätilanteissa. Viestissä pyydetään varmistamaan, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voisivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan.

Kytkemistekstiviesti voimassa neljä vuorokautta

Asiakkaalla on mahdollisuus vastata viestiin ohjeiden mukaisesti neljän vuorokauden ajan. Mikäli asiakas ei vastaa viestiin kolmen päivän kuluessa, lähetetään hänelle huomautusviesti.

Jos asiakas jättää vastaamatta viesteihin, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta sähköt saadaan kytkettyä. Käyttöpaikoissa, joissa ei ole etäkytkettävää sähkömittaria, tekstiviestin sijaan asiakaspalvelumme soittaa asiakkaalle sopimuksen alkamispäivänä varmistaakseen sähköturvallisen kytkennän.

Käytäntö parantaa turvallisuutta ja vähentää sähköjen kytkentään liittyviä riskejä.

Sähköjen kytkeminen edellyttää voimassa olevaa sopimusta

Sähköjen kytkeytyminen edellyttää voimassa olevaa sopimusta sähkön käyttöpaikalla. Sähkönjakelu ei voi alkaa, mikäli sähkösopimusta ei ole tehty. Asiakkaan tulee olla yhteydessä hyvissä ajoin ennen muuttopäivää valitsemaansa sähkönmyyntiyhtiöön, jonka kautta sähköverkkoyhtiö saa tiedon tulevasta sähköjen kytkennästä. Järjestelmä lähettää kytkentää koskevan tekstiviestin, mikäli sähköt eivät ole käyttöpaikassa päällä jo valmiiksi sopimuksen alkaessa. Tekstiviesti sähköjen turvallisesta kytkennästä lähtee samana päivänä, kun sopimus alkaa.

Perintätilanteessa kytkentätekstiviesti lähtee asiakkaalle, kun erääntyneet maksut ovat kirjautuneet maksetuiksi. Otathan perintätilanteessa yhteyttä kumppaniimme Lowelliin, mistä saat tietoosi erääntyneet maksut ja miten tilanteessa edetään. Lowellin asiakaspalvelu on avoinna ma–pe klo 8–18. (02 2700 390 / laskutus@lowell.com)

Asiakastiedot ajantasalle

Sähkösopimusta tehdessä on hyvin tärkeää, että asiakkaan tiedot ovat oikein. Omat asiakastiedot pystyy helposti tarkistamaan Rauman Energian, Vakka-Suomen Voiman ja Omavoiman yhteisestä sähköisen asioinnin palvelusta Oiva Onlinesta.

Ajankohtaista

Kaupungin energiatyöryhmä on lisäksi valmistellut kaupungin kohteissa käytettävän kaukolämmön muuttamista hiilineutraaliksi vuoden 2026 alusta lähtien.

Sallila Energia Oy:sta tulee Omavoima Oy:n uusi osakas. Samassa yhteydessä tapahtuu toinenkin omistusjärjestely kun tämänhetkisistä omistajayhtiöistä Rauman Energia Oy, Vakka-Suomen Voima Oy ja Valkeakosken Energia Oy ostavat Leppäkoski Group Oy:n Omavoima-osuuden kasvattaen näin ollen omistusosuuksiaan yhtiöstä.

Pääsulake palaa, jos sähkönkulutus kasvaa liian suureksi tai sulake on vanha. Rivitaloissa ja kerrostaloissa huoltoyhtiö vaihtaa sulakkeen, omakotitaloissa asukas voi vaihtaa tulppasulakkeen itse. Toistuvat palot voivat kertoa tarpeesta jakaa kuormitusta paremmin tai suurentaa pääsulakekokoa. Sulakkeiden sijainti kannattaa selvittää etukäteen ja pitää varasulakkeita käsillä.

Verkkopalvelumaksun, kansankielellä siirtomaksun, tuttuja osia ovat perusmaksu ja energiamaksu. Viime aikoina uutisissa on vilissyt myös uusi termi: tehomaksu. Mitä se oikein tarkoittaa ja koskeeko asia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaita?

Pandemia muutti Rauman Energian 120-vuotisjuhlavuoden suunnitelmia, ja sattumalta syntyi uusi idea: ulkotiloihin sijoittuva Lumen-valotaidetapahtuma. Nyt käynnistyy jo kuudes Lumen, ja osana Rauman Energian 125-vuotisjuhlavuotta kaupunkilaisille tarjotaan ennakkoon Antti Kulmalan sydämenmuotoinen Love me too! -valoteos

Rauman kirjastoissa tehdään tärkeää työtä kaupunkilaisten iloksi ja hyödyksi melkein joka päivä. Kirjasto on laajentanut valikoimaansa ja pyrkinyt pysymään ajan hermolla. Tarjontaa, palvelua ja tapahtumia on kaikenikäisille.

Palovaroittimet siirtyvät taloyhtiöiden vastuulle 1.1.2026. Rauman Energia ja Rauman Asunnot ovat tehneet onnistunutta yhteistyötä jo aiemmin ja nyt löydettiin yhteinen sävel pilotoida älypalovaroittimia kaupungin vuokra-asunnoissa.

Rauman Energia lahjoittaa jokaisesta vuoden 2025 loppuun mennessä tehdystä e-laskutilauksesta 5 € John Nurmisen Säätiölle.