Kulissien takana: Päiväni palvelupäällikkönä

Palvelupäällikkö Taru Arponen huolehtii, että uudet sähköliittymät tulevat kytketyksi ajallaan ja asiakkaat saavat vastauksia sähkökysymyksiin. Yhdessä tiimin kanssa tekeminen on mielekästä.

(Kuvat: Pauliina Puputti)

TARU ARPONEN

  • Syntynyt 1990 Pyhärannassa, asuu nykyään Raumalla
  • Työ: Palvelupäällikkö
  • Perhe: Puoliso ja kaksi lasta
  • Harrastukset: Lasten kanssa harrastaminen ja omakotitalon arkiset askareet

Klo 6.30
Herään aamuisin puoli seitsemän aikaan, syön aamupalan ja herätän lapset. Aamutoimien jälkeen lähdemme kohti päiväkotia, jonne lapset jäävät innoissaan leikkimään.

Klo 8.00
Saavun työpaikalle hieman ennen kahdeksaa, huikkaan heipat paikalla oleville työkavereille ja haen aamun ensimmäisen kahvin työpöydän ääreen. Kahvin lomassa katson läpi uudet sähköpostit ja vastailen niihin, jotka eivät vaadi jatkoselvittelyä.

Klo 10.00
Soittelen muutamille asiakkaille ja urakoitsijoille, joilta on tullut yhteydenottopyyntöjä asiakaspalveluun. Eräällä asiakkaalla lämmitystapa on muuttumassa maalämpöön ja heidän pitäisi muuttaa sähköliittymä yksivaiheisesta kolmivaiheiseksi. Kerron hänelle toimintatavat ja toimitan päivitetyn liittymissopimuksen allekirjoitettavaksi sähköisesti. Kun sopimusasiat ovat kunnossa, jään odottamaan asiakkaan sähköurakoitsijan toimittamaa yleistietolomaketta kolmivaiheistuksesta. Asiakkaan valitsema sähköurakoitsija tekee talon sisäiset sähkötyöt kuntoon maalämmön kytkennälle ja ilmoittaa meille, kun kolmivaiheistus verkon kanssa voidaan tehdä.

Klo 11.00
Koittaa lounasaika ja lähdetään työkavereiden kanssa kaupungille lounasravintolaan syömään. Ollaan Raumalla onnekkaita, sillä valinnanvaraa lounaspaikoista on paljon ja jokaiselle löytyy varmasti mieleistä.

Palaverissa kehityspäällikkö Hanna Lahden kanssa käydään läpi kuluvan vuoden mittareiden määräaikaistarkastusten aikatauluja sekä suunnitellaan uuden mittalaitetyypin käyttöönottoa. (Kuva: Pauliina Puputti)

Klo 12.00
Puolenpäivän aikaan on palaveri kehityspäällikkö Hanna Lahden kanssa. Käymme yhdessä läpi kuluvan vuoden mittareiden määräaikaistarkastusten aikatauluja. Teetämme mittaritarkastuksia vuosittain sekä kuluttaja-asiakkaille että isommille asiakkaille. Palaverissa suunnittelemme myös uuden mittalaitetyypin käyttöönottoa verkkoalueellamme. Mittarit saapuvat meille helmikuun loppupuolella.

Klo 14.00
Pikainen jaloittelutauko kahvihuoneeseen, jossa käydään työkavereiden kanssa läpi päivän polttavat puheenaiheet. Kahvin jälkeen on uuden sähköliittymän suunnittelua. Liittymä vaatii verkon rakentamista ennen kuin asiakas voidaan kytkeä verkkoon, joten tähän en tee vielä liittymissopimusta asiakkaalle. Soitan ensin asiakkaalle tai tapauskohtaisesti urakoitsijalle tiedustellen tulevan liittymän kokoa ja heidän rakentamisaikatauluaan. Verkon rakentamista vaativista liittymistä keskustelen rakennuttamispuolen kanssa. Suunnittelemme yhdessä aikataulua asiakkaan toiveet huomioiden.

Klo 16.00
Hieman ennen neljää on aika lähteä kotiin. Haen lapset päiväkodista ja suuntaamme Pyynpään tekojäälle luistelemaan. Pikku happihyppely on paikallaan toimistossa vietetyn päivän jälkeen.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Vastaan liittymätilausprosessien sujuvuudesta ja asiakaspalvelusta aina uusien liittymien tilaamisesta olemassa olevien liittymien muutostarpeisiin. Työhöni kuuluu näihin liittyvä asiakaspalvelu, asennusilmoitusten ja tilausten käsittely sekä kenttätöiden hallinta. Yhdessä kollegan kanssa hoidamme mittauspuolen ja pientuotannon asioita. Huolehdin, että uudet sähköliittymät tulevat kytketyiksi ajallaan ja asiakkaat saavat vastauksia sähköteknisiin kysymyksiin.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Monipuoliset haasteet ja niiden ratkominen tuovat sopivasti vaihtelua päiviin. Tykkään olla yhteyksissä asiakkaisiin ja parasta on, kun saan autettua heitä. Meillä on hyvin toimiva työyhteisö ja tulen aamuisin mielelläni töihin. Yhdessä tiimin kanssa tekeminen on mielekästä.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Olen ollut talossa 2011 alkaen ja suurimman osan ajasta käyttö- ja kunnossapitoinsinöörinä. Tuolloin toimin käytönvalvojana ja meillä oli vielä yhteinen käyttökeskus Vakka-Suomen Voima Oyn kanssa. Niiltä ajoilta on jäänyt mieleen rajuimmat myrskyt ja suurhäiriöt, jolloin verkkoyhtiöillä oli kerralla useita sähköttömiä asiakkaita. Silloin oli tekemisen meininkiä valvomossa operaattorien ohjatessa useita työryhmiä maastossa. Oli kiire saada asiakkaille mahdollisimman nopeasti sähköjä takaisin turvallisesti. Nykyään näitä vikoja on onneksi harvoin, sillä verkko on pitkälti maakaapeloitua.

Sähköt tulisi katkaista mittalaitteen katkaisupainikkeesta eikä pääkytkimestä, jotta mittarilaitteen sähköt säilyvät ja siihen saadaan yhteys. (Kuva: Pauliina Puputti)

Ajankohtaista

Kaupungin energiatyöryhmä on lisäksi valmistellut kaupungin kohteissa käytettävän kaukolämmön muuttamista hiilineutraaliksi vuoden 2026 alusta lähtien.

Sallila Energia Oy:sta tulee Omavoima Oy:n uusi osakas. Samassa yhteydessä tapahtuu toinenkin omistusjärjestely kun tämänhetkisistä omistajayhtiöistä Rauman Energia Oy, Vakka-Suomen Voima Oy ja Valkeakosken Energia Oy ostavat Leppäkoski Group Oy:n Omavoima-osuuden kasvattaen näin ollen omistusosuuksiaan yhtiöstä.

Pääsulake palaa, jos sähkönkulutus kasvaa liian suureksi tai sulake on vanha. Rivitaloissa ja kerrostaloissa huoltoyhtiö vaihtaa sulakkeen, omakotitaloissa asukas voi vaihtaa tulppasulakkeen itse. Toistuvat palot voivat kertoa tarpeesta jakaa kuormitusta paremmin tai suurentaa pääsulakekokoa. Sulakkeiden sijainti kannattaa selvittää etukäteen ja pitää varasulakkeita käsillä.

Verkkopalvelumaksun, kansankielellä siirtomaksun, tuttuja osia ovat perusmaksu ja energiamaksu. Viime aikoina uutisissa on vilissyt myös uusi termi: tehomaksu. Mitä se oikein tarkoittaa ja koskeeko asia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaita?

Pandemia muutti Rauman Energian 120-vuotisjuhlavuoden suunnitelmia, ja sattumalta syntyi uusi idea: ulkotiloihin sijoittuva Lumen-valotaidetapahtuma. Nyt käynnistyy jo kuudes Lumen, ja osana Rauman Energian 125-vuotisjuhlavuotta kaupunkilaisille tarjotaan ennakkoon Antti Kulmalan sydämenmuotoinen Love me too! -valoteos

Rauman kirjastoissa tehdään tärkeää työtä kaupunkilaisten iloksi ja hyödyksi melkein joka päivä. Kirjasto on laajentanut valikoimaansa ja pyrkinyt pysymään ajan hermolla. Tarjontaa, palvelua ja tapahtumia on kaikenikäisille.

Palovaroittimet siirtyvät taloyhtiöiden vastuulle 1.1.2026. Rauman Energia ja Rauman Asunnot ovat tehneet onnistunutta yhteistyötä jo aiemmin ja nyt löydettiin yhteinen sävel pilotoida älypalovaroittimia kaupungin vuokra-asunnoissa.

Rauman Energia lahjoittaa jokaisesta vuoden 2025 loppuun mennessä tehdystä e-laskutilauksesta 5 € John Nurmisen Säätiölle.