Kulissien takana: Päiväni palvelupäällikkönä

Palvelupäällikkö Taru Arponen huolehtii, että uudet sähköliittymät tulevat kytketyksi ajallaan ja asiakkaat saavat vastauksia sähkökysymyksiin. Yhdessä tiimin kanssa tekeminen on mielekästä.

(Kuvat: Pauliina Puputti)

TARU ARPONEN

  • Syntynyt 1990 Pyhärannassa, asuu nykyään Raumalla
  • Työ: Palvelupäällikkö
  • Perhe: Puoliso ja kaksi lasta
  • Harrastukset: Lasten kanssa harrastaminen ja omakotitalon arkiset askareet

Klo 6.30
Herään aamuisin puoli seitsemän aikaan, syön aamupalan ja herätän lapset. Aamutoimien jälkeen lähdemme kohti päiväkotia, jonne lapset jäävät innoissaan leikkimään.

Klo 8.00
Saavun työpaikalle hieman ennen kahdeksaa, huikkaan heipat paikalla oleville työkavereille ja haen aamun ensimmäisen kahvin työpöydän ääreen. Kahvin lomassa katson läpi uudet sähköpostit ja vastailen niihin, jotka eivät vaadi jatkoselvittelyä.

Klo 10.00
Soittelen muutamille asiakkaille ja urakoitsijoille, joilta on tullut yhteydenottopyyntöjä asiakaspalveluun. Eräällä asiakkaalla lämmitystapa on muuttumassa maalämpöön ja heidän pitäisi muuttaa sähköliittymä yksivaiheisesta kolmivaiheiseksi. Kerron hänelle toimintatavat ja toimitan päivitetyn liittymissopimuksen allekirjoitettavaksi sähköisesti. Kun sopimusasiat ovat kunnossa, jään odottamaan asiakkaan sähköurakoitsijan toimittamaa yleistietolomaketta kolmivaiheistuksesta. Asiakkaan valitsema sähköurakoitsija tekee talon sisäiset sähkötyöt kuntoon maalämmön kytkennälle ja ilmoittaa meille, kun kolmivaiheistus verkon kanssa voidaan tehdä.

Klo 11.00
Koittaa lounasaika ja lähdetään työkavereiden kanssa kaupungille lounasravintolaan syömään. Ollaan Raumalla onnekkaita, sillä valinnanvaraa lounaspaikoista on paljon ja jokaiselle löytyy varmasti mieleistä.

Palaverissa kehityspäällikkö Hanna Lahden kanssa käydään läpi kuluvan vuoden mittareiden määräaikaistarkastusten aikatauluja sekä suunnitellaan uuden mittalaitetyypin käyttöönottoa. (Kuva: Pauliina Puputti)

Klo 12.00
Puolenpäivän aikaan on palaveri kehityspäällikkö Hanna Lahden kanssa. Käymme yhdessä läpi kuluvan vuoden mittareiden määräaikaistarkastusten aikatauluja. Teetämme mittaritarkastuksia vuosittain sekä kuluttaja-asiakkaille että isommille asiakkaille. Palaverissa suunnittelemme myös uuden mittalaitetyypin käyttöönottoa verkkoalueellamme. Mittarit saapuvat meille helmikuun loppupuolella.

Klo 14.00
Pikainen jaloittelutauko kahvihuoneeseen, jossa käydään työkavereiden kanssa läpi päivän polttavat puheenaiheet. Kahvin jälkeen on uuden sähköliittymän suunnittelua. Liittymä vaatii verkon rakentamista ennen kuin asiakas voidaan kytkeä verkkoon, joten tähän en tee vielä liittymissopimusta asiakkaalle. Soitan ensin asiakkaalle tai tapauskohtaisesti urakoitsijalle tiedustellen tulevan liittymän kokoa ja heidän rakentamisaikatauluaan. Verkon rakentamista vaativista liittymistä keskustelen rakennuttamispuolen kanssa. Suunnittelemme yhdessä aikataulua asiakkaan toiveet huomioiden.

Klo 16.00
Hieman ennen neljää on aika lähteä kotiin. Haen lapset päiväkodista ja suuntaamme Pyynpään tekojäälle luistelemaan. Pikku happihyppely on paikallaan toimistossa vietetyn päivän jälkeen.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Vastaan liittymätilausprosessien sujuvuudesta ja asiakaspalvelusta aina uusien liittymien tilaamisesta olemassa olevien liittymien muutostarpeisiin. Työhöni kuuluu näihin liittyvä asiakaspalvelu, asennusilmoitusten ja tilausten käsittely sekä kenttätöiden hallinta. Yhdessä kollegan kanssa hoidamme mittauspuolen ja pientuotannon asioita. Huolehdin, että uudet sähköliittymät tulevat kytketyiksi ajallaan ja asiakkaat saavat vastauksia sähköteknisiin kysymyksiin.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Monipuoliset haasteet ja niiden ratkominen tuovat sopivasti vaihtelua päiviin. Tykkään olla yhteyksissä asiakkaisiin ja parasta on, kun saan autettua heitä. Meillä on hyvin toimiva työyhteisö ja tulen aamuisin mielelläni töihin. Yhdessä tiimin kanssa tekeminen on mielekästä.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Olen ollut talossa 2011 alkaen ja suurimman osan ajasta käyttö- ja kunnossapitoinsinöörinä. Tuolloin toimin käytönvalvojana ja meillä oli vielä yhteinen käyttökeskus Vakka-Suomen Voima Oyn kanssa. Niiltä ajoilta on jäänyt mieleen rajuimmat myrskyt ja suurhäiriöt, jolloin verkkoyhtiöillä oli kerralla useita sähköttömiä asiakkaita. Silloin oli tekemisen meininkiä valvomossa operaattorien ohjatessa useita työryhmiä maastossa. Oli kiire saada asiakkaille mahdollisimman nopeasti sähköjä takaisin turvallisesti. Nykyään näitä vikoja on onneksi harvoin, sillä verkko on pitkälti maakaapeloitua.

Sähköt tulisi katkaista mittalaitteen katkaisupainikkeesta eikä pääkytkimestä, jotta mittarilaitteen sähköt säilyvät ja siihen saadaan yhteys. (Kuva: Pauliina Puputti)

Ajankohtaista

Touko–kesäkuun vaihde toi muutoksia Rauman Energian valokuituliiketoimintaan. Sukkela-valokuitu liittyy osaksi Lounean palvelutarjontaa tehdyn liiketoimintakaupan myötä. Sukkela on jäämässä nimenä historiaan.

Rauman Biovoima toimittaa puuperäisillä polttoaineilla tuotettua prosessihöyryä, kaukolämpöä ja sähköä UPM:n paperitehtaalle ja Rauman Energialle. Voimalaitos tuottaa lähes kaiken raumalaisten tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Rauman Energia Sähköverkko investoi tänäkin kesänä merkittävästi sähköverkkoon, josta valtaosa on jo säävarmaa verkkoa. Myös kaukolämmön osalta tehdään investointeja, jotta toimitusvarmuus paranee ja Rauman suosituin lämmitysmuoto tulee yhä useamman saataville.

Maija Männistö tuo Raumaa positiivisesti valtakunnan kartalle. Hän on erinomainen esimerkki siitä, miten omasta mielenkiinnon kohteesta voi rakentaa itselleen uuden ammatin.

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Kiinnostus energia-alaa kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Se antaa meille hyvät mahdollisuudet kehittää palveluja asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja olla mahdollistamassa vihreää siirtymää.

Asiakaspalvelupiste Kairakadulla palvelee heinäkuussa vain ajanvarauksella. Puhelinasiakaspalvelu palvelee kesä-heinäkuussa arkisin kello 8-16.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lounean jo ennestään vahvaa asemaa valokuitumarkkinassa ja tuo kotimaisen Lounean palvelut saataville tuhansille omakoti- ja taloyhtiöasunnoille Rauman alueella.