Kulissien takana: Päiväni asiakkuusinsinöörinä

Asiakkuusinsinööri Sofia Siivosen työpäivät koostuvat monipuolisesti erilaisista töistä ja asiakaskohtaamisista. Pääasiassa hän myy tuotteita ja palveluita taloyhtöille ja yrityksille.

Rauman Energian asiakkuusinsinööri Sofia Siivonen
Rauman Energian asiakkuusinsinööri Sofia Siivonen (kuva: Pauliina Puputti)

SOFIA SIIVONEN

  • Syntynyt 1994 Pyhärannassa, asuu nykyään Raumalla

  • Työ: asiakkuusinsinööri

  • Perhe: puoliso ja kissa

  • Harrastukset: pyöräily, jooga ja veneily

klo 6.00
Herään aamuisin torkkukonsertin jälkeen viimeistään kuudelta ja syön aamupuuron.

klo 7.00
Saavun toimistolle yleensä seitsemän ja kahdeksan välillä. Tykkään kulkea työmatkat pyörällä mahdollisuuksien mukaan. Toimistolle saapuessani katson ensimmäisenä kalenterin ja suunnittelen päivän kulkua sen perusteella. Katson samalla myös to-do listani, joka on päässyt aika pitkäksi. Seuraavana tsekkaan sähköpostit.

klo 8.00
Meillä on kuukausipalaveri paikallisen urakoitsijan kanssa valokuidusta. Palaverissa käydään läpi Rauman Energian omistaman valokuituverkon ajankohtaisia asioita: suunnitellaan verkon laajentamista sähköverkon tai kaukolämmön kaivuiden mukana, tutkitaan kuitusaatavuuksia sekä ratkotaan mahdollisia ongelmatapauksia.

klo 9.00
Vakiintunut kahvihetki työkavereiden kanssa, missä selaan samalla päivän lehden.

klo 9.30
Teen tarjouksen kaukolämmön etävalvonnasta raumalaisen taloyhtiön isännöitsijälle. Kiinnostus etävalvontaa kohtaan heräsi taloyhtiössä toteuttamani kontaktointikampanjan kautta. Kontaktointikampanjassa olen tavoitellut puhelimitse taloyhtiöiden hallituksen puheenjohtajia.

Olin Anssi Kaapelikelana Kaaron ala-asteella energiansäästöviikolla.

klo 11.00
Olen varannut lounastapaamisen isännöitsijän kanssa. Käymme lounaan ohessa läpi Rauman Energian taloyhtiöpalveluita, isännöitsijän kohteita sekä miten me paikallisena energiayhtiönä voimme olla mukana ratkomassa taloyhtiöiden haasteita.

klo 12.00
Pidän kuukausipalaverin Omavoiman tuotepäällikön kanssa uusista sekä keskeneräisistä raumalaisten taloyhtiöiden sähköautojen latausratkaisuista.

klo 13.00
Suunnittelen mahdollisia keväälle tulevia tapahtumia. Tapahtumien suunnittelussa on paljon pieniä tekijöitä muistettavana ja pyrin usein huomioimaan pieniltäkin vaikuttavat yksityiskohdat, sillä ne usein tekevät isoimman vaikutuksen.

klo 14.00
Kahvihetki työkavereiden kanssa, missä harvemmin on hiljaista hetkeä. Ei edes maanantaisin!

klo 14.30
Uusimme Rauman Energian esitteitä ja pidämme palaverin esitteiden sisällöstä ja visuaalisuudesta yhdessä paikallisen viestintäyhtiön kanssa.

klo 15.30
On kotiinlähdön aika, ja suuntaan harrastusten pariin. Näin talvella harrastukset painottuvat kuntosalille ja sisäpyöräilyyn.

Harrastan pyöräilyä ympäri vuoden, tosin talvella siirryn sisäpyöräilyyn.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Toimenkuvaani kuuluu Rauman Energian sekä yhteistyökumppaneiden tuotteiden ja palveluiden myynti erityisesti taloyhtiöille ja yrityksille. Näihin kuuluvat kaukolämmön lisäpalvelut, valokuitu, latausratkaisut sekä aurinkopaneelit.
Myynnin lisäksi ylläpidän nykyisiä asiakassuhteita, esimerkiksi järjestämällä erilaisia tilaisuuksia ja olemalla aktiivisesti yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Näiden lisäksi osallistun myös uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen myynnin näkökulmasta sekä teen jonkin verran töitä myös markkinoinnin parissa.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Monipuolisuus, kun yksikään päivä ei vielä ole ollut samanlainen ja saan olla monessa mukana. Erilaiset kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat mielenkiintoisia. Pidän myös itsenäisestä ja joustavasta työskentelystä.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Ikimuistoisiin hetkiin sisältyvät keväällä järjestetty pitsailta taloyhtiöpäättäjille sekä syksyllä järjestetty Valokuitua ja Vireyttä -tapahtuma isännöitsijöille yhdessä Lounea Palvelut Oy:n kanssa.
Sain myös esiintyä Anssi Kaapelikelana Kaaron ala-asteen kakkosluokkalaisille, kun toimitimme heille energiasäästöviikkoon liittyvän lasten energiakirjan.

Ajankohtaista

Asiakkuus- ja kehityspäällikkö Sami Seikolan työssä korostuu asiakaskokemuksen ylläpitäminen monella eri tavalla. Päällimmäisenä tehtävänä on varmistaa, että asiakkaat saavat erinomaista palvelua.

Lukko-säätiön avustukset mahdollistavat monen lapsen ja nuoren urheiluharrastuksen jatkamisen. Säätiö antoi 450 000 euroa uuteen jääpuistoon, joka innostaa iloiseen liikuntaan.

Ei sentään aivan viimeinen, mutta ei niitä ilmajohtoja enää juurikaan Raumalla näe. Peräti 98 prosenttia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaista on säävarman sähköverkon piirissä.

Meillä on hahmotelmat tulevaisuuden verkosta kymmenisen vuotta eteenpäin. Tällä hetkellä pohdinnassa on miten pohjoisen saariston 20 kilovoltin ilmajohtoverkko tulevaisuudessa saneerataan.

Viestissä pyydetään varmistamaan, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voisivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan.

Tarjoamme sinulle vakituisen työsuhteen mukavassa ja joustavassa työyhteisössä, mielenkiintoiset työtehtävät, joiden kehittämiseen pystyt itse omalla motivaatiollasi vaikuttamaan.

Jakeluverkossamme oli lyhyt vikakeskeytys torstaina kello 9:38. Vika paikallistettiin Pitkäjärven sähköasemalle ja vika koski noin 2500 asiak…

Kesäkuussa 2025 Rauman Energia Sähköverkon asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaus siirtyy aiemmasta 60 minuutista 15 minuutin tarkkuuteen. Olemme koonneet artikkeliin useimmin kysyttyjä kysymyksiä aiheesta.