Kulissien takana: Päiväni asiakasneuvojana

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Rauman Energian asiakasneuvoja Nea Suominen. (Kuvat: Pauliina Puputti)

NEA SUOMINEN

  • Syntynyt 1981 Raumalla
  • Työ: asiakasneuvoja
  • Perhe: aviomies ja kaksi lasta
  • Harrastukset: crossfit ja käsityöt
Rauman Energian asiakasneuvoja Nea Suominen Kairakadun toimipisteellä

Klo 6.00
Heräilen aina melko aikaisin ja nautin aamupalan. Ennen töihin lähtöä käymme lasten kanssa päivän aikatauluja läpi ja erityisesti mahdolliset kyytitarpeet harrastuksiin, jotta arki rullailee mukavasti.

Klo 8.00
Saavun toimistolle yleensä vähän ennen kello 8, avaan koneen ja haen aamukahvin. Päivä lähtee hyvin liikkeelle, kun silmäilee sähköpostit aamukahvia nauttien.

Klo 8.45
Jokaviikkoinen rutiini on käydä läpi sähkömarkkinakatsaus Omavoiman riskienhallintapäällikkö Marko Kuittisen johdolla. Saamme tästä aina hyvän näkemyksen vallitsevaan markkinatilanteeseen.

Klo 9.00
Yhdeksän pintaan on aika käydä yhdessä kahvilla ja vaihtaa kuulumiset ennen paluuta työpisteellä. Koska kuukausi on juuri vaihtunut, luodaan asiakkaille laskut kaukolämmöstä sekä sähköistä. Olen edellisenä päivänä tarkistanut, että kaukolämmön lukemat ovat saapuneet sekä suurin osa sähkön aikasarjoista. Osa sarjoista tässä vaiheessa vielä puuttuu, mutta laskuja ajetaan joka viikko, jotta kaikki saisivat laskunsa mahdollisimman pian.

Klo 10.00
Kalenteri muistuttaa ajanvarausasiakkaan saapumisesta. Varaamalla ajan asiakaspalveluun voi varmistaa rauhallisen asiointihetken. Heinäkuussa asiakaspalvelupiste onkin auki vain ajanvarauksella.

Nea Suominen pääsi viime kesänä hassuttelemaan työkavereiden ja Toimii.-kiven kanssa. Nean kanssa kuvassa ovat Janne Männistö, Taina Lehtihalme ja Jali Syyrakki.

Klo 11.00
Lounashetki toimistolla omien eväiden parissa kuten yleensä. Joskus tulee myös piipahdettua kaupungilla lounaalla.

Klo 11.45
Valmistaudun vastaanottamaan asiakaspalvelupisteeseen saapuvat asiakkaat. Asiakaspalvelupiste on tavallisesti avoinna kello 12–15. Asiakastapaamisten välissä käyn läpi tiedonvaihdon tehtävälistaa sekä viimeistelen lähteviä laskutuseriä.

Klo 14.00
Kahvipaussi, jos asiakaskäynneiltä sopivasti ehtii. Tässä vaiheessa on hyvä päivittää myös kuulumiset työkavereiden kanssa.

Klo 15.00
Ovet sulkeutuvat, kirjaan mahdolliset keskeneräiset työt koneelle. Tarkistan vielä tiedonvaihdon tehtävälistan, että onko sinne ilmestynyt jotain kiireellistä käsiteltävää.

Klo 15.45
Suljen koneen ja suuntaan Crossfit-tunnille, joka alkaa klo 16.00. Se on tärkein harrastukseni.

Nea ylhäällä. Crossfit on hyvää vastapainoa toimistotyölle.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Laskutus (sähkö, kaukolämpö, valokuituliittymät), kaukolämmön uudet liittymät sekä mittarinvaihdot, tiedonvaihto ja asiakaspalvelu.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Monipuolisuus, vaihtelevat työpäivät ja mielenkiintoiset työtehtävät. Työskentelemme tiimissä, mutta jokaisella on
myös oma työpari, jonka kanssa jaamme päivittäiset työt. Epäselvyyksien ratkominen on huomattavasti mukavampaa, kun saa vaihtaa ajatuksia työparin kanssa.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Datahubin käyttöönotto 2022 ja energiakriisin alkaminen. Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä. Siihen tallennetaan asiakas-, sopimus- ja kulutustietoja Suomen 3,9 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Kaikki Suomessa toimivat sähkönmyyjät ja jakeluverkkoyhtiöt käyttävät näitä tietoja palvellessaan asiakkaitaan eli sähkön käyttäjiä. Datahubin käyttöönotto oli iso projekti.

Ajankohtaista

Kaupungin energiatyöryhmä on lisäksi valmistellut kaupungin kohteissa käytettävän kaukolämmön muuttamista hiilineutraaliksi vuoden 2026 alusta lähtien.

Sallila Energia Oy:sta tulee Omavoima Oy:n uusi osakas. Samassa yhteydessä tapahtuu toinenkin omistusjärjestely kun tämänhetkisistä omistajayhtiöistä Rauman Energia Oy, Vakka-Suomen Voima Oy ja Valkeakosken Energia Oy ostavat Leppäkoski Group Oy:n Omavoima-osuuden kasvattaen näin ollen omistusosuuksiaan yhtiöstä.

Pääsulake palaa, jos sähkönkulutus kasvaa liian suureksi tai sulake on vanha. Rivitaloissa ja kerrostaloissa huoltoyhtiö vaihtaa sulakkeen, omakotitaloissa asukas voi vaihtaa tulppasulakkeen itse. Toistuvat palot voivat kertoa tarpeesta jakaa kuormitusta paremmin tai suurentaa pääsulakekokoa. Sulakkeiden sijainti kannattaa selvittää etukäteen ja pitää varasulakkeita käsillä.

Verkkopalvelumaksun, kansankielellä siirtomaksun, tuttuja osia ovat perusmaksu ja energiamaksu. Viime aikoina uutisissa on vilissyt myös uusi termi: tehomaksu. Mitä se oikein tarkoittaa ja koskeeko asia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaita?

Pandemia muutti Rauman Energian 120-vuotisjuhlavuoden suunnitelmia, ja sattumalta syntyi uusi idea: ulkotiloihin sijoittuva Lumen-valotaidetapahtuma. Nyt käynnistyy jo kuudes Lumen, ja osana Rauman Energian 125-vuotisjuhlavuotta kaupunkilaisille tarjotaan ennakkoon Antti Kulmalan sydämenmuotoinen Love me too! -valoteos

Rauman kirjastoissa tehdään tärkeää työtä kaupunkilaisten iloksi ja hyödyksi melkein joka päivä. Kirjasto on laajentanut valikoimaansa ja pyrkinyt pysymään ajan hermolla. Tarjontaa, palvelua ja tapahtumia on kaikenikäisille.

Palovaroittimet siirtyvät taloyhtiöiden vastuulle 1.1.2026. Rauman Energia ja Rauman Asunnot ovat tehneet onnistunutta yhteistyötä jo aiemmin ja nyt löydettiin yhteinen sävel pilotoida älypalovaroittimia kaupungin vuokra-asunnoissa.

Rauman Energia lahjoittaa jokaisesta vuoden 2025 loppuun mennessä tehdystä e-laskutilauksesta 5 € John Nurmisen Säätiölle.