Kulissien takana: Päiväni asiakasneuvojana

Nea Suominen tekee Rauman Energian back office -tiimissä tärkeää työtä, jolla varmistetaan esimerkiksi laskutuksen toimivuus. Lisäksi Nea tapaa ajoittain asiakkaita Kairakadun asiakaspalvelupisteellä.

Rauman Energian asiakasneuvoja Nea Suominen. (Kuvat: Pauliina Puputti)

NEA SUOMINEN

  • Syntynyt 1981 Raumalla
  • Työ: asiakasneuvoja
  • Perhe: aviomies ja kaksi lasta
  • Harrastukset: crossfit ja käsityöt
Rauman Energian asiakasneuvoja Nea Suominen Kairakadun toimipisteellä

Klo 6.00
Heräilen aina melko aikaisin ja nautin aamupalan. Ennen töihin lähtöä käymme lasten kanssa päivän aikatauluja läpi ja erityisesti mahdolliset kyytitarpeet harrastuksiin, jotta arki rullailee mukavasti.

Klo 8.00
Saavun toimistolle yleensä vähän ennen kello 8, avaan koneen ja haen aamukahvin. Päivä lähtee hyvin liikkeelle, kun silmäilee sähköpostit aamukahvia nauttien.

Klo 8.45
Jokaviikkoinen rutiini on käydä läpi sähkömarkkinakatsaus Omavoiman riskienhallintapäällikkö Marko Kuittisen johdolla. Saamme tästä aina hyvän näkemyksen vallitsevaan markkinatilanteeseen.

Klo 9.00
Yhdeksän pintaan on aika käydä yhdessä kahvilla ja vaihtaa kuulumiset ennen paluuta työpisteellä. Koska kuukausi on juuri vaihtunut, luodaan asiakkaille laskut kaukolämmöstä sekä sähköistä. Olen edellisenä päivänä tarkistanut, että kaukolämmön lukemat ovat saapuneet sekä suurin osa sähkön aikasarjoista. Osa sarjoista tässä vaiheessa vielä puuttuu, mutta laskuja ajetaan joka viikko, jotta kaikki saisivat laskunsa mahdollisimman pian.

Klo 10.00
Kalenteri muistuttaa ajanvarausasiakkaan saapumisesta. Varaamalla ajan asiakaspalveluun voi varmistaa rauhallisen asiointihetken. Heinäkuussa asiakaspalvelupiste onkin auki vain ajanvarauksella.

Nea Suominen pääsi viime kesänä hassuttelemaan työkavereiden ja Toimii.-kiven kanssa. Nean kanssa kuvassa ovat Janne Männistö, Taina Lehtihalme ja Jali Syyrakki.

Klo 11.00
Lounashetki toimistolla omien eväiden parissa kuten yleensä. Joskus tulee myös piipahdettua kaupungilla lounaalla.

Klo 11.45
Valmistaudun vastaanottamaan asiakaspalvelupisteeseen saapuvat asiakkaat. Asiakaspalvelupiste on tavallisesti avoinna kello 12–15. Asiakastapaamisten välissä käyn läpi tiedonvaihdon tehtävälistaa sekä viimeistelen lähteviä laskutuseriä.

Klo 14.00
Kahvipaussi, jos asiakaskäynneiltä sopivasti ehtii. Tässä vaiheessa on hyvä päivittää myös kuulumiset työkavereiden kanssa.

Klo 15.00
Ovet sulkeutuvat, kirjaan mahdolliset keskeneräiset työt koneelle. Tarkistan vielä tiedonvaihdon tehtävälistan, että onko sinne ilmestynyt jotain kiireellistä käsiteltävää.

Klo 15.45
Suljen koneen ja suuntaan Crossfit-tunnille, joka alkaa klo 16.00. Se on tärkein harrastukseni.

Nea ylhäällä. Crossfit on hyvää vastapainoa toimistotyölle.

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Laskutus (sähkö, kaukolämpö, valokuituliittymät), kaukolämmön uudet liittymät sekä mittarinvaihdot, tiedonvaihto ja asiakaspalvelu.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Monipuolisuus, vaihtelevat työpäivät ja mielenkiintoiset työtehtävät. Työskentelemme tiimissä, mutta jokaisella on
myös oma työpari, jonka kanssa jaamme päivittäiset työt. Epäselvyyksien ratkominen on huomattavasti mukavampaa, kun saa vaihtaa ajatuksia työparin kanssa.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Datahubin käyttöönotto 2022 ja energiakriisin alkaminen. Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä. Siihen tallennetaan asiakas-, sopimus- ja kulutustietoja Suomen 3,9 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Kaikki Suomessa toimivat sähkönmyyjät ja jakeluverkkoyhtiöt käyttävät näitä tietoja palvellessaan asiakkaitaan eli sähkön käyttäjiä. Datahubin käyttöönotto oli iso projekti.

Ajankohtaista

Asiakkuus- ja kehityspäällikkö Sami Seikolan työssä korostuu asiakaskokemuksen ylläpitäminen monella eri tavalla. Päällimmäisenä tehtävänä on varmistaa, että asiakkaat saavat erinomaista palvelua.

Lukko-säätiön avustukset mahdollistavat monen lapsen ja nuoren urheiluharrastuksen jatkamisen. Säätiö antoi 450 000 euroa uuteen jääpuistoon, joka innostaa iloiseen liikuntaan.

Ei sentään aivan viimeinen, mutta ei niitä ilmajohtoja enää juurikaan Raumalla näe. Peräti 98 prosenttia Rauman Energia Sähköverkon asiakkaista on säävarman sähköverkon piirissä.

Meillä on hahmotelmat tulevaisuuden verkosta kymmenisen vuotta eteenpäin. Tällä hetkellä pohdinnassa on miten pohjoisen saariston 20 kilovoltin ilmajohtoverkko tulevaisuudessa saneerataan.

Viestissä pyydetään varmistamaan, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voisivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Sähköt kytketään käyttöpaikalle, kun asiakas on varmistanut turvallisuuden ja vastannut viestiin ohjeen mukaan.

Tarjoamme sinulle vakituisen työsuhteen mukavassa ja joustavassa työyhteisössä, mielenkiintoiset työtehtävät, joiden kehittämiseen pystyt itse omalla motivaatiollasi vaikuttamaan.

Jakeluverkossamme oli lyhyt vikakeskeytys torstaina kello 9:38. Vika paikallistettiin Pitkäjärven sähköasemalle ja vika koski noin 2500 asiak…

Kesäkuussa 2025 Rauman Energia Sähköverkon asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaus siirtyy aiemmasta 60 minuutista 15 minuutin tarkkuuteen. Olemme koonneet artikkeliin useimmin kysyttyjä kysymyksiä aiheesta.