Kulissien takana: Asiakkuusjohtajan päivä

(Kuva: Pauliina Puputti)

Lauri Tuomola on syksyn aikana käynnistänyt Rauman Energialla uuden Asiakkuudet-yksikön toimintaa. Yksikön tehtäviin kuuluvat asiakaspalvelu sekä monipuolisesti myynnin, markkinoinnin ja viestinnän toiminnot.

LAURI TUOMOLA

  • Syntynyt 1980 Raumalla, asuu Unajan kylässä
  • Työ Asiakkuusjohtaja
  • Perhe vaimo ja kaksi poikaa
  • Harrastukset Jääkiekko kuskaajana, yleisönä, seuratoimijana ja harrastajana
Lauri Tuomola, Anssi Kaapelikela
Rauman Energia oli näyttävästi esillä kesäkuun Perhepiknik-tapahtumassa. Silloin kelpasi mennä Toimii.-paita päällä samaan kuvaan Rauman Energian maskotin, Anssi Kaapelikelan kanssa. (Kuva: Frans Tuomola)

Klo 8.30
Tyypillisesti työpäiväni alkaa kello 8 pintaan. Tällä kerralla on aika pohtia uuden Asiakkuudet-yksikön tehtäviä myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta elokuussa meillä aloittaneen asiakkuuspäällikkö Sami Seikolan kanssa. Sami kertoo näkemyksiään, joiden pohjalta tulevia toimenpiteitä on taas helpompi suunnitella.

Klo 9.30
Syksy on ollut kiireistä aikaa uuden yksikön toiminnan käynnistelyssä. Välillä käy niin, että kun edeltävä palaveri päättyy, pitää rientää suoraan seuraavaan. Niin tälläkin kertaa. Nyt vuorossa on tiivis palaveri asiakaspalveluvastaava Eeva Kuusiston kanssa. Käymme Eevan kanssa läpi asiakaspalvelun roolia uuden yksikön toiminnoissa ja ideoimme, miten voisimme helpottaa asiakkaita löytämään tarvittavat tiedot nettisivuiltamme.

Klo 11
Pikatsekkaus Teamsillä tulevaan asiakaslehteen Omavoiman sekä Omavoiman kaikkien omistajayhtiöiden kanssa. Teemme lehteä tiiviisti yhteistyössä, joten on tärkeää pitää väki ajan tasalla paikallisista suunnitelmista.

Klo 11.30
Lounaspaussilla on hyvä tehdä pieni happihyppely ja kävellä vaikkapa Kairakadulla sijaitsevaan Pinjaan. Yleensä lounaalla käydään rennosti läpi työhön liittyviä asioita. Tänä syksynä samaan aikaan paikalle sattuneet tutut ovat tykänneet jutella energia-asioista jopa enemmän kuin jääkiekosta.

(Kuva: Pauliina Puputti)

Klo 13
Johtoryhmälle on varattu kalenterista vakioaika. Tarkistamme viikoittain tärkeiden asioiden tilanteen. Tällä kertaa aiheena on asiakaskokemuksen kehittäminen. Se on Asiakkuudet-yksikkömme työlistalla ja esittelen johtoryhmälle lyhyen ja vähän pidemmän aikavälin suunnitelmia. Käymme läpi myös asiakaskokemuksen mittareita, jotka ovat iloksemme varsin mukavaa luettavaa.

Klo 15
Teemme tiiviisti yhteistyötä VSV-konsernin kanssa. Liityn mukaan yhteiseen Teams-palaveriin, joka toistuu kuukausittain otsikolla “Työturvallisuuden turvatovi”. Tärkeä aihe ja hyvä foorumi keskustella porukalla turvallisuudesta. Henkilökohtaisesti yritän pohtia, millaisissa asioissa viestinnällä voisi olla merkitystä turvallisuuteen. Olen huomannut, että itse asiassa aika monessa.

Klo 15.30
Tiivis päivä alkaa olla takana ja välillä tuntuu, ettei ehdi kaikkeen reagoimaan päivän aikana riittävästi. Niinpä työpäivän päätteeksi on hyvä tsekata meilit ja muut kanavat, vastata viesteihin ja tehdä tarvittavat kalenterivaraukset tuleville päiville.

Klo 16.15
Yleensä työpäivä päättyy kello 16-17 välillä riippuen poikiemme jääkiekkoaikatauluista. Lähes joka päivä on aika kiiruhtaa suoraan Tuki-areenalle, jossa tämän syksyn teeman mukaan voi jatkaa keskustelua sähkön hinnasta tai energian säästämisestä.

Lauri Tuomola, Rauman Energia, Tuki-Areena
Tuttu näky Tuki-Areenan pihassa lähes joka päivä jääkiekkokauden aikana. Jos olisi itsestään ajava auto, se varmasti osaisi jo reitit kodin, Rauman Energian toimiston ja Tuki-Areenan välillä. (Kuva: Pauliina Puputti)

MITÄ TOIMENKUVAASI KUULUU?

Kokonaisvastuu Asiakkuudet-yksiköstä, jossa asiakkuuspäällikkö Sami Seikola vastaa myynnistä ja markkinoinnista ja asiakaspalveluvastaava Eeva Kuusisto asiakaspalvelusta. Lisäksi yksikkömme tekee sekä ulkoista että sisäistä viestintää ja vastaa koko yhtiön asiakaskokemuksen kehittämisestä yhdessä muiden yksiköiden kanssa.

TYÖN PARHAAT PUOLET?

Mahdollisuus luoda uutta yhdessä ammattitaitoisten työkavereiden kanssa. Voimme omassa yksikössämme ideoida esimerkiksi asiakaskokemusta parantavia toimintoja, mutta käytännössä jokaisen toteuttamiseen tarvitsemme eri liiketoimintayksiköiden asiantuntijoita. Alle 30 henkilön organisaatiossa tällainen jatkuva yhdessä tekeminen ja asioiden pohtiminen on sujuvaa ja mukavaa.

IKIMUISTOISIN HETKI?

Aloitin nykyisessä työssäni vasta alkuvuodesta, mutta organisaatiosta on kertynyt kokemusta viestinnän tehtävien kautta jo useammalta vuodelta. Yksi ikimuistoisimmista hetkistä on ollut Toimii.-lupauksen luomisen prosessi yhdessä mainostoimiston copywriterin ja ad:n kanssa. Muistan tarkalleen hetken, jolloin uusi napakka slogan syntyi. Siitä tuli lopulta yhden sanan kiteytys, joka on ollut vuosia runsaasti käytössä, kuten esimerkiksi tämän lehden nimenä.

Ajankohtaista

Uusi tekstiviestipalvelu on otettu käyttöön mahdollisten vääriin käyttöpaikkoihin kohdistuvien sopimusmuutoksien vuoksi.

Rauman Energia Sähköverkko joutuu tekemään verkkopalveluhintoihin eli siirtomaksuihin keskimäärin neljän prosentin korotuksen ensi vuoden alussa.

Rauman Energia Sähköverkko jatkaa korjaustöitä viime perjantain myrskyn jäljiltä.

"Uusi lämmönjakokeskus liitettiin samalla Rauman Energian Lungi-palveluun, joten jatkossa kiinteistöni lämmitystä valvotaan ja tarvittaessa säädetään etänä."

Poikkeuksellisen voimakkaaksi yltynyt myrsky riepotteli länsirannikkoa, mutta Rauman Energia Sähköverkko selvisi myrskystä olosuhteisiin nähden hyvin.

Rauman Energian aloittaa maanantaina 28.10. kaukolämpötyöt Nortamonkadulla

Loppuvuodesta 2025 valmistuva Heininevan aurinkovoimapuisto tulee olemaan yksi Suomen suurimmista, ja ensimmäinen turvetuotantoalueelle rakennettava puisto. Aurinkopaneeleita asennetaan puistoon noin 123 000 kappaletta. Aurinkovoimapuiston sähköntuotanto käynnistyy loppuvuoden aikana.

Rauman SalBa on onnistuneesti astunut omaa kokoaan suuremman toimijan saappaisiin. Laajan perustoiminnan lisäksi kirsikoina kakun päällä ovat alkuvuoden jäähallipeli ja loppuvuoden EFT-turnaus.